مدیر گروه جراحی قلب وعروق بیمارستان ابوعلی سینا شیراز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از انجام موفقیت آمیز دومین جراحی و پیوند قلب در این بیمارستان خبرداد و گفت: این عمل جراحی بر روی یک جوان 38 ساله انجام شد.
دکتر مسعود شفیعی افزود: روز یکشنبه 22 مهرماه جاری، تیم پیوند جراحی بیمارستان بوعلی سینا دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شد این رویداد مهم پزشکی را در شیراز انجام و افتخار دیگری برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ثبت برسد.
این پزشک متخصص جراحی با اشاره به اینکه قرار است در آینده نزدیک پیوند همزمان ریه و قلب در این بیمارستان انجام شود افزود: پیش بینی می شود با انجام پیوند قلب امید به زندگی در بین بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دو چندان شود.
شفیعی انجام این جراحی مهم را به عنوان یک رویداد مهم علمی یاد کرد و گفت: هم اینک پیوند جراحی قلب تنها در برخی از بیمارستان های فوق تخصصی کشور انجام می شود و شیراز نیز به جمع این دانشگاهها پیوسته است.
به گفته این پزشک متخصص، شانس زنده ماندن بیماران پیوند قلب با تجهیز مراکز بیمارستانی و توسعه تجهیزات افزایش یافته و به حدود 86 درصد رسیده است.
مدیر گروه جراحی قلب وعروق بیمارستان ابوعلی سینا پس زدن قلب را عارضه شایع بعد از پیوند دانست و اظهارکرد: حتی قلب مصنوعی نیز می تواند پس زده شود ، این موضوع نباید محدودیتی در انجام پیوند های بیشتر ایجاد کند ، محدودیت موجود در این زمینه این است که برای هر پیوند قلب طبیعی نیاز به وجود یک مورد مرگ مغزی و آمادگی خانواده ها برای اهدای عضو است ، جامعه ما باید تلاش کند با نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در اهدای اعضای حیاتی بیماران مرگ مغزی و از جمله اهدای قلب گام های تازه بردارد .
شفیعی با تشریح انجام این پیوند نیز گفت: با رضایت خانواده اهداکننده عضو، قلب، کلیه و کبد یک مرد 54 ساله که دچار مرگ مغزی شده بود به بیماران نیازمند اهدا شد که قلب این مرحوم در عمل جراحی پنج ساعته در بیمارستان ابوعلی سینا زندگی را به فرد دیگری بخشید.
اولین عمل موفقیت آمیز پیوند قلب در ایران 30 آذر ماه 1371 توسط دکتر محمد علی سنجریان در شیراز انجام شد و شیراز در این زمینه دارای سابقه علمی و عملی موفقی است.
6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.