یکی از این حاشیه ها، اظهار نظر رئیس شورای اسلامی شهر شیراز است که بیست و یکم مهر 97 روابط عمومی این شورا از قول وی منتشر کرد.
مضمون سخن سید احمدرضا دستغیب این بود که به نام باغ موزه مشاهیر اما به کام واحد تجاری، کارهایی در کنار آرامگاه حافظ
درحال انجام است.
او اعلام کرد واحدهای تجاری در کنار آرامگاه حافظیه در قالب طرح باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در حال ساخت.
او حتی از استاندار فارس خواستار دخالت در این موضوع و جلوگیری از احداث آنچه مجتمع تجاری نامید، شد.
برخی رسانه ها سخنان او را به گونهای بازتاب دادند که گویا قرار است مجتمعی تجاری همسان با مجتمع عای بلندمرتبه در شمال آرامگاه حافظ شکل گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز برای گذاشتن دسته گل بر روی آرامگاه حافظ به این محل رفته بود.
بیستم مهر هر سال به عنوان روز بزرگداشت حافظ در تقویم ملی ایران ثبت شده است.
تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت دیدگاه های بیشتر سید احمدرضا دستغیب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز و روشن شدن ابعاد موضوعی که وی مطرح کرده بی نتیجه ماند.
با سخنان وی به مصداق ضرب المثل هردم از این باغ بری می رسد، تازه تر از تازه تری می رسد، موضوع اهمیت باغ موزه مشاهیر ایران و جهان، این روزها مطرح شده است.

** عمر باغ موزه ساخته نشده به 10 سال رسید
بعد از گذشت 10 سال از زمان آغاز عملیات اجرایی باغ موزه مشاهیر ایران و جهان، این پروژه از ابتدای سال97 و در پی مصوبه دولت (اسفند 96) مبنی بر واگذاری طرح های نیمه تمام، به بخش خصوصی واگذار شد.
باغ موزه مشاهیر ایران و جهان، طرحی است که در مهر 87 عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان ملی و استانی کلید خورد و مقرر شد که سه سال بعد از این مجموعه رونمایی شود که اکنون این طرح حدود 42 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته مسئولان میراث فرهنگی فارس از این میزان پیشرفت حدود 15 درصد متعلق به شش ماه گذشته بوده که ساخت باغ موزه مشاهیر به بخش خصوصی واگذار شده و قبل از آن این طرح بطور میانگین سالانه کمتر از سه درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

** چه اهمیتی دارد
اهمیت این پروژه فرهنگی و تاثیرش بر صنعت گردشگری استان فارس و شیراز بارها از زبان مسئولان کشوری و استانی بیان و به عنوان یکی از طرح های بزرگ فرهنگی، گردشگری و اولویت دار ایران یاد شده است.
چراغ ساخت باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در طول 10 سال گذشته بارها خاموش شده و به پستوهای ذهن ها هم رفته است که سخنان رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یک روز پس از بزرگداشت روز حافظ دوباره موضوع احیای آن را بر سر زیان ها انداخت.
در طراحی باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در شیراز آمده که این مجموعه بعد از تکمیل شدن، 48 نفر از مشاهیر ادبی ایران و جهان مانند حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی،فردوسی، شکسپیر، گوته، تولستوی، دانته و ... را معرفی می کند.
باغ موزه مشاهیر ایران و جهان بخشی از طرح توسعه حافظیه و در مجاورت آرامگاه حافظ واقع شده که گفته شده با احداث آن ظرفیتی عظیم برای گردشگری ایران ایجاد و همچنین مصائب برگزاری مراسم و آیین هایی مانند روز حافظ در کلانشهر شیراز کمتر خواهد شد.
بیست و دومین آیین روز حافظ شامگاه پنجشنبه 19 مهر 97 برگزار شد و مانند روال سال‌های گذشته با مشکلات متعدد ناشی از کمبود فضا و امکانات پیرامونی رو به رو بود ضمن اینکه باران رحمت به باران زحمت برای اجرای مراسم تبدیل شد.
به گفته مسئولان میراث فرهنگی فارس این پروژه در زمینی به مساحت حدود 35هزار مترمربع احداث می شود که 15 هزار متر مربع آن به پارکینگ خودرو اختصاص یافته که با ساخت آن بخش مهمی از مشکلات این مجموعه در ایامی مانند نوروز برطرف خواهد شد و علاوه بر پارکینگ در این مجموعه باغ‌ها و فضای سبز مختلف، تالار اجتماعات، سالن‌های آمفی‌تئاتر و ... نیز پیش ‌بینی شده است.

** کدام مجتمع تجاری
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد: از 35 هزار متر مربع فضایی که برای احداث باغ موزه مشاهیر و پارکینگ در این محل درنظر گرفته شده تنها حدود 700متر مربع آن برای غرفه های عرضه کننده صنایع دستی، کتابفروشی و خدمات مورد نیاز گردشگران در نظر گرفته شده است.
مصیب امیری گفت: قرار نیست هیچ مجتمع تجاری در جوار حافظیه احداث شود و مشخص نیست که منظور رئیس شورای شهر شیراز از این اظهارات چه بوده است.

** کمبود فضا مشکل آرامگاه حافظ
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: پروژه باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در کنار حافظیه سا خته می شضود و حافظ و آرامگاهش مورد توجه مردم شیراز، ایران و حتی جهان است.
مصیب امیری درمصاحبه با ایرنا افزود: فضای محیطی مجموعه حافظیه در مناسبت های مختلف مانند نوروز و زمان برگزاری ویژه برنامه هایی مانند روز حافظ بسیار محدود است به گونه ای که در مراسم روز حافظ نمی توانیم میزبان همه مردم باشیم.
وی ادامه داد: در پی کمبود فضای محیطی آرامگاه حافظ 10 سال پیش تصمیم گرفته شده که پروژه ای در شیراز آغاز شود که به توسعه حافظیه کمک و همچنین جاذبه ای جدید برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند.
امیری اضافه کرد: در سال 87 طرحی برای احداث باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در فضایی پشت آرامگاه حافظ با وسعت 19 هزار و 106 مترمربع در نظر گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه در کنار باغ موزه مشاهیر فضایی دیگر به مساحت 15 هزار متر مربع برای احداث پارکینگ درنظر گرفته شده گفت: جمعا حدود 35 هزار مترمربع فضا در اختیار این محل قرار خواهد گرفت.
وی یکی از مشکلات بزرگ مجموعه حافظیه را عدم اختصاص محل پارک خودرو به اندازه کافی،عنوان کرد و افزود: در کنار باغ موزه مشاهیر پارکینگی در قالب سه طبقه زیرزمینی با بیش از 450 جای پارک خودرو ایجاد خواهدشد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از زمین محل پارکینگ، اکنون در مرحله تملک قرار دارد،گفت: براساس برنامه زمانی بندی این پارکینگ ظرف سه سال آینده احداث خواهد شد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس ادامه داد: در فضای حدود 20 هزار مترمربعی باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در شیراز فضایی با وسعت 9 هزار و 873 متر با عنوان چهار باغ نارنج احداث می شود که تداعی کننده باغ های تاریخی است و در تمام این محوطه در قالب فضای سبز، مجسمه مشاهیر جهان نصب می شود.
وی عنوان کرد: محوطه ای وسیع برای این مجموعه درنظر گرفته شده که متصل به حافظیه خواهد بود و چهار هزار و 637 متر مربع وسعت دارد و در این محوطه فضایی ایجاد می شود که تمام مراسم ملی و بین المللی مانند روز حافظ در کنار مجموعه حافظیه و در این محوطه برگزار خواهد شد بدون اینکه محدودیتی در اطراف آرامگاه ایجاد شود.

** اقدامات فرهنگی
وی با بیان این مطلب که از حدود 19 هزار متر مربع فضا باغ موزه مشاهیر ایران و جهان 15 هزارمترمربع آن کاملا به فضای فرهنگی اختصاص داده شده،گفت: در ایام تعطیلات نوروزی که تعداد بازدید کننده های مجموعه حافظیه افزایش می یابد ،هرساله تعدادی کانکس فرسوده بعنوان سرویس بهداشتی در این محل نصب می شود که این وضعیت نشان از کمبود شدید این گونه بناها در این محل دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس افزود: حدفاصل مجموعه های باغ موزه مشاهیر ایران و جهان و حافظیه فضایی وجود دارد که به لچکی موسوم است که در این محل دو نمازخانه بزرگ مردانه و زنانه و همچنین 56 چشمه سرویس بهداشتی استاندارد جمعا به مساحت 923 مترمربع احداث خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در این بخش لچکی ایجاد کتابخانه اختصاصی حافظ به مساحت 733 مترمربع نیز پیش بینی شده،بیان کرد: فروشگاه های عرضه کننده صنایع دستی اکنون در محوطه آرامگاه حافظ وجود دارد و همچنین در ایام عید نوروز نیز غرفه هایی به همین منظور در خیابان حافظ بصورت موقت ایجاد می شود.

**کمتر از سه درصد مساحت باغ موزه مشاهیر برای غرفه های فرهنگی و خدمات رسانی
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی غرفه های صنایع دستی در اطراف و داخل مجموعه حافظیه اضافه کرد: برای حفاظت از صنایع دستی فارس، ایجاد اشتغال و رونق در این حوزه،بخشی از محوطه حدفاصل مجموعه حافظیه و باغ موزه مشاهیر ساخت تعدادی غرفه برای عرضه صنایع دستی، کارگاه تولید صنایع دستی، کتابفروشی و کافی شاپ درنظر گرفته شده که تنها 728 متر مربع مساحت دارد.
وی با بیان اینکه اگر می خواهیم حافظیه 24 ساعت باز باشد باید خدمات رسانی مورد نیاز گردشگران در این محل نیز پیش بینی شود،گفت: ماندگاری گردشگران در اماکن تاریخی و فرهنگی باید افزایش پیدا کند که دستیابی به این هدف نیازمند ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران است.
امیری ادامه داد: پروژه باغ موزه مشاهیر ایران و جهان از سال 87 تا پایان سال 96 با اعتبارات دولتی 28 درصد پیشرفت و در شش ماه نخست امسال نیز 15 و 37 دهم درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی با بیان اینکه این پروژه تاکنون 42 و 37 دهم درصد پیشرفت داشته،گفت: عملیات اجرایی باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در پایان سال گذشته با رقمی معادل 35 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد.
امیری اظهار داشت: به بخش خصوصی نیز در قبال تکمیل این مجموعه حق بهره برداری 13 ساله از غرفه های فرهنگی و خدماتی این محل داده شده است.
امیری بیان کرد: این پروژه از جمله طرح های عمرانی ناتمام دولت در فارس است که براساس مصوبه دولت با هدف سرعت گرفتن عملیات اجرایی،تقویت بخش خصوصی ،ایجاد اشتغال و رونق تولید به سرمایه گذار خصوصی واگذار شده است.
ی عنوان کرد: طبق برنامه ریزی زمان بندی شده،بخش های خدماتی و سرویس بهداشتی این مجموعه تا ایام نوروز سال 98 و محوطه مرکزی در روز حافظ سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: بهره برداری از این طرح جهش بزرگی در حوزه گردشگری،میراث فرهنگی و صنایع دستی استان فارس ایجاد خواهد کرد.

** باغ موزه مشاهیر منجر به توسعه فارس و ایران می شود
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: گردشگری ظرفیتی بالقوه در استان فارس و شیراز و در شرایط فعلی راه اصلی خروج از وضعیت تهدید و تحریم است.
علی اکبری افزود: وجود میراث تاریخی و فرهنگی غنی در فارس مستلزم ایجاد زیرساخت های صنعت گردشگری است.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه در سند چشم انداز کشور آمده که در سال 1404باید 20میلیون گردشگر سالانه به کشور وارد شود اما با توجه به شرایط کنونی ،دستیابی به این هدف بسیار سخت به نظر می رسد.
وی اظهار داشت: تجربه تاریخی کشورهایی که با مشکلات تحریم مواجه شده اند نشان می دهد که تنها راهکار برون رفت از این وضعیت، تولید داخل برای صادرات و جذب گردشگر با هدف درآمدزایی است و اگر این اهداف دنبال و پیگیری شود تحریم ها هیچگونه تاثیر چشمگیری بر کشور نخواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: پروژه باغ موزه مشاهیر ایران و جهان در شیراز نیز در پی مصوبه دولت به بخش خصوصی واگذار شد و قطعا این اقدام منجر به سرعت گرفتن عملیات اجرایی این مجموعه خواهد شد و بهره برداری از این مجموعه نیز به توسعه گردشگری استان فارس و ایران منجر می شود.

** غرفه صنایع دستی منافاتی با آرامگاه حافظ ندارد
وی با اشاره به اینکه ایجاد غرفه های عرضه صنایع دستی ،اقلام فرهنگی و خدمات دهی به گردشگران در باغ موزه مشاهیر و در جوار آرامگاه حافظ هیچ گونه منافاتی با هویت این محل ندارد و واحد تجاری محسوب نمی شود،افزود: اتفاقا ایجاد چنین غرفه هایی با هدف نشان دادن توانمندی های فرهنگی استان فارس ضرورت دارد.
اکبری اضافه کرد: با توجه به کم آبی و مشکلات حوزه کشاورزی فارس باید همه مسولان و مردم در خصوص توسعه این استان بر پایه صنعت گردشگری تلاش کرده و دامنه کار در این بخش بازتر شود.

گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.