به گزارش دریافتی دوشنبه ایرنا محمدرضا رضایی، در نشست فنی تخصصی عارضهٔ زوال زودرس مرکبات افزود: در عارضهٔ زوال زودرس مرکبات به جلسه و تئوری بسنده نشود، توصیهٔ تنها به جایی نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: زمان زیادی از شروع این معضل در جهرم می‌گذرد و باید سریعتر وزیر و وزراتخانه جهاد کشاورزی مطلع می‌شدند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه این مشکل از چهار سال قبل در هرمزگان شروع شد و باید برای جلوگیری از سرایت آن چاره‌اندیشی می‌شد، اظهار کرد: دنیا درباره این عارضه تجربه دارد، برای برطرف شدن این عارضه از علم و تجربیات خارج از کشور نیز استفاده شود.
رضایی بیان کرد: عمده راه ارتزاق مردم جهرم، کشاورزی است و وظیفهٔ جهاد کشاورزی در کنار کشاورزان بودن و آموزش صحیح اصول کشاورزی است.
معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز در این جلسه با تأکید بر چاره‌اندیشی سریع وزارت جهاد کشاورزی گفت: مبلغ 400 میلیون تومان برای احداث 2 واحد قرنطینه در شمال و جنوب شهرستان جهرم نیاز است.
علیرضا صحراییان افزود: اجرای طرح ظرفیتی و کنترل بیولوژیکی و غیرشیمیایی آفات و بیماری‌های گیاهی در سطح حدود 20 هزار هکتار نیاز به مبلغ 2 میلیارد تومان دارد.
وی همچنین خواستار مبلغ 200 میلیون تومان برای امور تحقیقاتی بحث زوال مرکبات شد و عنوان کرد: برای کمک به احیا و اصلاح باغ های آسیب‌ دیده در قالب تسهیلات کم‌ بهره در سطح حدود 3 هزار هکتار به اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان طی پنج سال نیاز است.
وی اظهار امیدواری کرد: هر چه سریعتر با کمک وزارت جهاد کشاورزی مشکل پیش آمده برای درختان مرکبات جهرم خصوصاً لیمو برطرف شود.
هفتم مهرماه، هیاتی متشکل از متخصصان وزارت جهاد کشاورزی برای بازدید و بررسی این عارضه به جهرم سفر کردند.
این هیات برای نمونه ‌گیری و بررسی بیشتر این عارضه چند روز در جهرم اقامت کردند.
نشست بررسی عارضهٔ زوال مرکبات نیز به دنبال این بازدید با حضور محمدرضا درگاهی رئیس حفظ نباتات کشور، معاونان این سازمان و تنی چند از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، مدیر کل دفتر ترویج کشور، مدیر کل دفتر پیش آگاهی کشور، مدیر باغبانی فارس، محققین مرکز تحقیقات کشور، پژوهشگران باغبانی و آب و خاک کشور، مدیر مرکز تحقیقات استان فارس و جهرم، مدیر جهاد کشاورزی جهرم و کارشناسان حفظ نباتات کشور در محل مدیریت جهاد کشاورزی جهرم برگزار شد.
عارضه‌ زردی و زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات‌ خیز استان فارس به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.
این عارضه به گونه خاصی از مرکبات محدود نمی‌شود و بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون(خارگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.
نشانه های این مشکلات شامل قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، تنک ‌شدن تاج درخت درختان، ریزش برگ‌هاست و زوال شامل از بین رفتن رشد ریشه‌های مویین و سیاه شدن ریشه های اصلی، خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان است.
وسعت باغ های مرکبات جهرم حدود 24 هزار هکتار است.
جهرم در فاصلهٔ 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.