در این یادداشت آمده است: نبود متولی خاص و عدم هماهنگی بین دستگاه‌هایی که بعضی از امور را با موازی‌کاری انجام می‌دهند، قوانین و مقررات به‌روز نشده، اطلاع‌رسانی ناقص و... موجب شده است که آشفته‌بازار محصولات ارگانیک و غیرارگانیک و تراریخته پدیدار شود و عده‌ای نیز از این اوضاع‌واحوال سوءاستفاده کنند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
تنها شمار اندکی از شرکت‌ها و مراکزی که درزمینه تولید و توزیع تولیدات باغی و کشاورزی فعالیت دارند، بر روی بسته‌بندی‌های خود عنوان تراریخته را قید می‌کنند، ازاین‌رو بسیاری از این محصولات بدون هویت و مشخصات بوده و معلوم نیست که برای تولید آن‌ها از سموم و آفت‌کش‌های خطرناک و کودهای شیمیایی مضر استفاده شده و یا نشده است؟
شوربختانه سازمان‌ها و ارگان‌های متولی این امر نیز بیشتر به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای می‌پردازند و چندان توجهی را به‌سلامتی مردم ندارند و نظارت‌های اصولی و جدی نیز در این زمینه انجام نمی‌شود. از طرفی میزان آگاهی‌های لازم و به‌اصطلاح «سواد سلامتی» در سطح عمومی در حدی نیست که بتوان به حساسیت‌های همگانی در این زمینه تکیه کرد.
در هنگام خرید این‌گونه محصولات تنها به ادعای فروشندگان و عرضه‌کنندگان آن‌ها که به‌طورمعمول مدعی ارگانیک بودن و تراریخته نبودن تولیدات زراعی و باغی هستند، اکتفا شده و هزینه‌های سنگینی نیز ازسوی خریداران پرداخته می‌شود.
چنانچه سری به مزارع و باغ‌های اطراف شهرها و روستاهای فارس بزنیم و از نزدیک از کاشت تا برداشت محصولات آن‌ها را بررسی کنیم و نظاره‌گر باشیم، خواهیم دید که اغلب از سموم بسیار خطرناک و همچنین کودهای شیمیایی به‌میزان بیش‌ازحد مجاز و حتی نمونه‌هایی از اسیدها استفاده می‌شود تا هم از فزونی محصولات و هم فریبندگی شکل ظاهری آن‌ها برای عرضه به بازار بهره ببرند.
9877/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.