در این یادداشت به قلم جمشید امین زاده آمده است: تروریسم پدیده ای جدید نیست. برخی پژوهشگران سابقه‌ تروریسم را به صدها سال قبل بازمی‌ گردانند. این پدیده نامبارک با هر تعریف و پیشینه ای، تهدیدی برای سلامت جوامع بشری و افراد و تهدیدی برای امنیت همه ملت ها است.
35 سال پیش گروهک تروریستی منافقین با انفجار بمبی در دفتر نخست وزیری ایران ، رجایی و باهنر ، رییس جمهوری و نخست وزیر وقت ایران را به شهادت رساند. این رویداد اولین و آخرین اقدام تروریستی گروهک منافقین در ایران نبود، اما به نقطه عطفی برای مبارزه ملت ایران با تروریسم تبدیل شد و در تقویم ایران با عنوان روز مبارزه با تروریسم به ثبت رسید. روزی که نشان از عزم ایران برای ریشه کن کردن تروریسم دارد.
گروهک تروریستی منافقین از سالهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی با تمسک به اقدامات مسلحانه ، رو در روی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت. این گروهک در سلسله اقدامات تروریستی سالهای دهه 1980 با بمب گذاری و ترور ، بسیاری از مسئولان و مردم ایران را به شهادت رساند. بیش از 17 هزار قربانی تروریسم یادآور رویدادهایی تلخ و ظلمی است که حامیان تروریسم بر ملت ایران کردند.
اکنون رژیم هایی مانند عربستان دست پنهان حمایت از گروه های تروریستی را از آستین بیرون آورده اند و آشکارا با شرکت در مجامع آنها حمایت از تروریست ها را بخشی ازراهبرد سیاست خارجی خود اعلام می کنند .
'ترکی الفیصل' رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی و طراح روابط پنهانی عربستان با رژیم اشغالگر قدس، اخیرا'با شرکت در همایش گروهک منافقین در پاریس، در یک نمایش سیاسی از فعالیت های گروهک تروریستی منافقین تمجید و بر حمایت کامل از آنها تاکید کرد .
ریاض تاکنون کمک های مالی قابل توجهی به این گروه تروریستی کرده است . این کمکها در دو سال اخیر بیش از 800% درصد افزایش یافته به طوریکه ریاض امسال حتی هزینه برگزاری نشست سازمان منافقین در پاریس را نیز تقبل کرد و ترکی الفیصل هم ماموریت یافت تا با حضور در این نشست، اتحاد سعودی با این گروهک را اعلام کند.
ریاض با این رفتار سئوال برانگیز خود نه تنها صلح و امنیت منطقه و جهان را به مخاطره انداخته است بلکه پای در راه رفته صدام می گذارد و ممکن است به همان سرنوشت دچار شود.
حمایت آشکار شیوخ افراط گرای عربستان از گروهک منافقین ، این پیام را به گوش می رساند که ریاض حامی گروه های افراطی منحرف است و تفاوتی هم نمی کند که آنها از جنس منافقین باشند و یا از نوع داعش که افراط گرای مدعی اسلام در جهان هستند .
اقدام وحشیانه تروریستی چند ماه قبل در شهر نیس فرانسه توسط داعش و تایید گروهک تروریستی منافقین در واقع یک فصل مشترک دارد و آنهم عربستان سعودی است. در این میان، به گزارش خبرگزاری ها روز شنبه یک گروه مسلحانه تروریست که ظاهراً وابسته به گروهک تجزیه طلب الاحواز بوده است، در جریان رژه نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز پس از پوشیدن لباس مبدل سپاه و بسیج به جایگاه مسئولان و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی حمله کردند.
آری، ملت ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم است اما ایران چرا و چگونه قربانی تروریسم شد و چه کسانی از تروریسم بر ضد ایران حمایت کردند؟
کشورهای غربی مدعی نگرانی از گسترش تروریسم در جهان هستند، بسیاری از مردم بیگناه قربانی تروریسم دست پرورده غرب می شوند در حالی که پشت پرده مبارزه با تروریسم سیاست های دوگانه غرب دنبال می شود و آنها سعی دارند مانع از افشای حقایق درباره علل ترویج افراط گرایی و تروریسم شوند.
پرسش این است که تروریسم چگونه به تهدید جهانی تبدیل شد؟ چه کشورهایی قربانی تروریسم دست پرورده غرب شده اند و چه اهدافی پشت پرده سیاست های دوگانه غرب درباره تروریسم دنبال می شود؟
با ظهور پدیده های جدیدی از تروریسم تحت عناوین القاعده و داعش، غرب نشان داد که اراده ای برای مبارزه با تروریسم ندارد.
در واقع، برخورد دوگانه غرب با تروریسم، سبب ترویج ترور و آدم کشی در سطح جهان شد. آمریکا با عوام فریبی به جای مبارزه با تروریسم بر حمایت خود از تروریسم سرپوش گذارد. اکنون بحران های جهانی به مرحله ای رسیده اند که بازی برد و باخت در آن وجود ندارد. آنچه مسلم است امنیت موضوعی جهانی است و همه عرصه های از جمله امنیت هسته ای تا تروریسم و نفی افراط گرایی و امنیت اقتصاد جهانی را شامل می شود. از این رو، مقابله با افراط گرایی به رویکرد چندجانبه نیاز دارد که اقدام نظامی تنها یکی از ابعاد این موضوع است. مقابله با تهدیدهای مشترک و تروریسم و افراط گرایی نیاز به تغییر دیدگاه ها و نگاهی واقع بینانه دارد.
منبع: روزنامه خبرجنوب
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.