در این یادداشت به قلم مهدی آماده سردبیر این روزنامه آمده است: مقوله بومی یا غیربومی بودن استاندار و مدیرکل‌های استان فارس همیشه یک دغدغه جدی برای بزرگان فارس بوده است. البته دلیل این حساسیت بسیار حس ناسیونالیستی یا قومیت‌گرایی نیست و موضوع مرتبط با وسعت و تعدد شهرستان و شهرهای کوچک و بزرگ فارس است.
در واقع بزرگی استان از لحاظ مساحت، جمعیت و تعداد زیاد شهرستان‌ها، شهرها و بخش‌ها باعث شده است تا کار مدیریت در فارس سخت باشد و یک مدیر غیربومی برای به دست آوردن یک شناخت نسبی از استان بین شش ماه تا یک سال بایستی وقت صرف نماید.
به همین دلیل یک استاندار یا مدیرکل غیربومی چندین ماه را باید صرف نماید تا متوجه شود هر یک از 29 شهرستان فارس دارای چه شرایطی است، چه مشکلاتی دارند و توانمندی‌هایشان چیست!
البته بعد از گذشت شش ماه تا یک سال باز هم دانستنی‌های مدیر غیربومی به اندازه شناخت یک مدیر بومی از استان نخواهد بود.
به همین دلیل بزرگان فارس همیشه خواستار انتخاب مدیران بومی برای مسئولیت‌های مختلف استان (از سمت استاندار تا معاونین وی و مدیرکل‌ها) بوده‌اند.
حال پس از تصویب قانون جدید عدم به کارگیری بازنشستگان و فرصت شصت روزه‌ای که چند روز آن هم گذشته است، دولت فرصت زیادی برای انتخاب هفده استاندار و حدود هزار و پانصد مدیر بازنشسته ندارد و فارس هم جزو استان‌هایی می‌باشد که استاندارش باید تغییر کند.
مهندس تبادار استاندار فارس که اصالتی بوشهری دارد، چند سال به عنوان معاون استاندار در فارس خدمت کرده بود و ارتباط نزدیکی با سیاسیون اصلاح‌طلب فارس داشته و همین موارد سبب گردیده بود که مهندس تبادار شناخت کافی از استان فارس داشته باشد.
وی در مدت زمان تصدی پست استانداری تلاش مطلوبی در مسیر توسعه فارس داشت و به دلیل اینکه تخصص عمرانی دارد، به زیرساخت‌های فارس توجه بسیاری داشت. زیرساخت‌هایی همچون آزادراه شیراز به اصفهان، توسعه خطوط ریلی و ...
و بدون شک اگر مهندس تبادار تا پایان دولت دوازدهم استاندار فارس باقی می‌ماند در فارس روند سازندگی که از زمان مهندس افشانی آغاز شده بود، به نتایج قابل قبولی می‌رسید.
اما قانونی تصویب شده و باید اجرایی گردد و اگر قرار است فارس ضرر نکند، باید استانداری بومی جانشین مهندس تبادار گردد تا فرصت‌سوزی صورت نگیرد. از آنجایی که مسئولین وزارت کشور اعلام کرده بودند در استان‌هایی که بنابر قانون عدم به کارگیری بازنشستگان تغییر استاندار صورت خواهد گرفت، اولویت با معاونین استاندارها می‌باشد و چون مهندس پژوهش نیز بازنشسته است، طبیعی است که شانس با سایر معاونین وی است و علاوه بر آنها یک گزینه دیگر نیز مطرح می‌باشد که خوشبختانه بومی است.
در هر حال آنچه برای فارس مهم است، انتخاب یک گزینه بومی برای سمت استانداری فارس می‌باشد و این وظیفه بر عهده مجمع نمایندگان فارس است که در گام اول روی یک گزینه اجماع کنند و در ادامه تلاش کنند تا گزینه مدنظر در هیئت دولت رأی آورد.
7368/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.