به گزارش ایرنا، جمال رازقی، دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: بر همین اساس، اتاق بازرگانی پس از اعلام نرخ چهار هزار و 200 تومانی دلار از سوی دولت در فروردین ماه 97 پیشنهاداتی را به دولت ارایه کرد که آن پیشنهادها به طور کامل عملیاتی نشد و دولت با انجام تغییراتی در آن، آن را عملیاتی کرد.
وی ادامه داد: اطمینان داریم که اگر در آن مقطع پیشنهادهای اتاق بازرگانی بدون تغییر، عملیاتی شده بود امروز کشور با این تنش ها و مشکلات اقتصادی مواجه نبود.
او اظهار داشت: در مرتبه نخست ما پیشنهادهای خود را در نامه ای و توسط استاندار فارس به معاون اول رئیس جمهوری ارایه و در آن پیشنهاد مطرح کردیم، برای بازار ثانویه ارز هیچ نرخی تعیین نشود و ارز چهار هزار و 200 تومانی را فقط برای کالاهای اساسی اختصاص دهند و اجازه داده شود که قیمت ارز در بازار ثانویه هم طبق اصل عرضه و تقاضا تعیین شود.
رازقی افزود: همچنین در آن پیشنهاد مطرح کردیم که چون مجتمع های پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده می کنند بنابراین متعهد شوند که ارز حاصل از فروش خود را به نرخ چهار هزار و 200 تومان تحویل دولت دهند.
وی بیان کرد: یکی از موارد دیگری که در پیشنهاد نخست خود مطرح کردیم این بود که صنایع پتروشمی و فولاد، ارز خود را به قیمت چهار هزار و 200 تومان به دولت بدهند و در عوض دولت هم مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی مورد نیاز آنها را با ارز چهار هزار و 200 تومان در اختیار آنها قرار دهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: در بسته پیشنهادی جدید خود که به زودی توسط استاندار فارس به دولت ارایه خواهد شد نیز راهکارهایی را برای برون رفت از مشکلات کنونی ارایه کرده ایم.
رازقی افزود: در بسته جدید خود به دولت پیشنهاد داده ایم که صادرات و واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز آزاد و مابقی با ارز روز انجام شود و دولت برای حمایت از اقشار حقوق بگیر ثابت و اقشار آسیب پذیر، از محل اضافه درآمد خود، بن خرید نقدی در اختیار این گروه ها قرار دهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس بیان کرد: همچنین واحدهای تولیدی بدهکار به نظام بانکی برای یک سال از پرداخت بدهی های خود معاف شوند و پس از یک سال بهره آن تاخیر از محل اضافه درآمد دولت به بانک ها پرداخت شود.
رازقی افزود: کاهش مالیات بر درآمد واحدهای تولیدی کشور از 25 درصد فعلی به ١٥درصد، معافیت مالیاتی صادراتی برای کالاهای ساخته شده و تعدیل قیمت حامل های انرژی برای همه به نرخ روز و واقعی از دیگر راهکارهایی است که به دولت پیشنهاد شده است.
وی، در مورد محل تامین نقدینگی در کشور گفت: امروز دولت نقدینگی مورد نیاز خود را از نرخ سود سپرده ها، استقراض از بانک ها و بانک مرکزی تامین می کند که در پیشنهاد جدید از دولت خواسته شده با عمل به پیشنهادهای مطرح شده، افزون بر جبران نقدینگی، با تقویت قدرت خرید مردم از تاثیرات منفی تحریم ها بکاهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، ضمن تاکید بر لزوم پیوستن کشور به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اظهار داشت: با توجه به خصومت هایی که امروز از سوی کشورهایی همچون آمریکا و عربستان علیه کشورمان در پیش گرفته شده و با در نظر گرفتن تحریم هایی که ممکن است در آینده علیه کشور وضع شود، پیوستن به این سازمان ضروری به نظر می رسد.
رازقی گفت: بر همین اساس در آخرین نشست هیات نمایندگان، بیانیه ای از سوی اتاق بازرگانی صادر شد و در آن بر لزوم پذیرش FATF از سوی کشورمان تاکید شد.
6122 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.