اهدای نذر رسمی کهن است که به ویژه در ایام محرم جلوه‌ای دیگرگونه می‌یابد؛ همچنین در کنار آن باید از وقف‌های خیران نیز نام برد که باعث خدمات اجتماعی فراوان شده است.
نذر و وقف با هدف خیر جمعی و برای خشنودی خداوند صورت می‌گیرد و خیران نیز می‌توانند با آگاهی از وضعیت جامعه و بهره ‌گیری از ظرفیت‌هایی همچون محرم، نیاز‌های خیل بیشتری از مردم را رفع کنند و گامی برای حل مشکلات جامعه بردارند.

** مشکلات روز جامعه زمینه ساز تغییر فرهنگ وقف باشد
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس معتقد است: با توجه به قرار گیری در ماه محرم ضروری است از ظرفیت‌های این ماه برای یاری گری نیازمندان و زنان زندانی جرائم غیر عمد استفاده کنیم.
سیده معصومه دستغیب بیان کرد: وقفی که برای آقا امام حسین (ع) انجام می‌شود، در طول تاریخ رواج داشته و به صورت سنت در‌آمده است و مردم علاقه مندند در راه اهل بیت (ع) وقفی انجام دهند و ما نیز به این موضوع معتقد هستیم.
وی با اشاره به اینکه مشکلات امروز جامعه، به ویژه فقر در بین خانواده‌ها و زنان، می‌تواند زمینه‌ ساز تغییر فرهنگ وقف باشد، عنوان کرد: از همه خیران و کسانی که به وقف علاقه‌مند هستند، درخواست می‌کنیم در این زمینه به حوزه خانواده نیز نگاهی داشته باشند.
وی افزود: امروز ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانواده و رسیدگی به مسائلی همچون کودکان کار، کودکان معلول و خانواده‌های آسیب‌پذیر زمینه‌های تازه‌ای را برای وقف فراهم آورده است و می‌توان برخی نذرها را صرف این امور اجتماعی کرد.
دستغیب گفت:اگر هنوز مردم بعد از گذر این همه سال به اهل بیت (ع) عشق می‌ورزند به دلیل آن است که ایشان همواره دغدغه مردم مستضعف را داشتند و به فکر خانواده‌های بی سرپرست و نیازمندان بوده‌اند.
وی اعلام کرد: بنابر استعلامی که از اداره اوقاف گرفته شده است تاکنون در هر موضوع مساله ساز حوزه زنان و خانواده، هیچ وقفی وجود نداشته است پس خیران باید توجه کنند که در حوزه‌هایی فعالیت کنند که در کاهش مشکلات مردم و جامعه اثربخش باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز در این باره گفت: می توان با مشاوره دادن به واقفین وقف ها را به سمت نیاز روز جامعه همچون بهداشت، آموزش، جاده سازی، خدمات مسافرین، فضای سبز و نظایر این موارد سوق داد.
حجت الاسلام سید عباس موسوی در مصاحبه با ایرنا برای نمونه به وقف یکی از واقفین بزرگ استان فارس اشاره کرد که براساس آن بیش از 120 میلیارد تومان از دارایی های این فرد با نیت جرم شناسی در حوزه قضایی، آموزش نخبه های پزشکی و تحقیق در زمینه بیماری های کودکان وقف شده است.
موسوی دید واقفین جدید را به نسبت پنج سال گذشته متناسب تر با نیازهای روز توصیف کرد و گفت: هنوز واقفین بسیاری هستند که نگاه آنها نسبت به گذشته تفاوت چندانی نکرده و صرفا تمایل به انجام وقف هایی سنتی دارند.
البته هم‌ اکنون برخی خیران درراه فرهنگ‌ سازی در جامعه، نه‌ تنها خود اقدام به وقف و یا نذری جدید برای حمایت از گروه‌های کم‌ برخوردار جامعه می‌کنند بلکه با اطلاع‌ رسانی به دیگران جامعه را نیز از این نیت‌های جدید آگاه می‌سازند برای مثال چندی پیش شهردار منطقه 11 شیراز، همه هزینه‌های مراسم ختم مادر خود را صرف خرید نوشت افزار برای کودکان خانواده‌های کم بضاعت کرد.
با وجود ارزشمندی نذر‌های سنتی که بر هیچکس پوشیده نیست، رسیدگی به امور جامعه به ویژه در حوزه‌هایی که کمتر بدان پرداخته شده است زمینه‌های بسیار خوبی را برای مشارکت خیران فراهم می‌آورد که بایسته است بدان توجه شود.
پیش از این خیران در حوزه‌هایی مانند مدرسه‌ سازی، بهداشت، مسکن ‌سازی و کتابخوانی فعالیت‌های گسترده‌ای را صورت داده‌اند و به نظر می‌رسد زمینه برای فعالیت‌های اینچنینی فراهم است و در شرایط کنونی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی می‌تواند در اولویت امور خیریه قرار گیرد. ‌
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.