سیده معصومه دستغیب روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آمار تنها مربوط به 50 دستگاه اجرایی است و تعدادی از دستگاه‌های اجرایی به استانداری پاسخی در این زمینه نداده‌اند و شاید اگر همه دستگاه‌های اجرایی مقید به پاسخگویی باشند، درصد بهتری محقق شود.
وی اظهار داشت: تنها بانوانی که در پست‌های مدیریتی ارشد، میانی و پایه باشند و قدرت تصمیم‌گیری و بودجه‌ریزی در سازمان‌ها دارند، در زمره این 30درصد قرار می‌گیرند.
این مقام مسئول در استانداری فارس اعلام کرد: درحال حاضر از 545 مدیر میانی در استان فارس، 42 نفر زن هستند و 503 نفر مردان هستند به عبارت دیگر سهم زنان در پست‌های مدیریت میانی هفت و هفت دهم درصد است که با 30درصد تعیین‌شده فاصله بسیاری دارد.
دستغیب اظهار داشت: در حال حاضر 2 معاون زن در فرمانداری فسا و پنج بخشدار زن در کل استان فارس فعالیت می‌کنند؛ همچنین سه مدیر کل در استانداری و یک مدیرکل در بیرون از استانداری خدمت می‌کنند که در سطوح میانی تصمیم‌گیرنده هستند.
وی گفت: انتظار داریم به این موضوع خارج از بخشنامه و فارغ از نگاه خشک توجه شود؛ زیرا موضوعی است که هم باید قوانین را درباره آن در نظر گرفت و هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس ادامه داد: اینکه دولت به شکل دستوری به تمام مدیران ابلاغ کند، به تنهایی اکتفا نمی‌کند و تجربه نشان داده باید در کنار این دستور اجرایی برنامه‌ریزی های متعدد، آموزش و نظارت و ارزیابی صورت گیرد.
** مدیران باید پاسخگو باشند
دستغیب با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی کلی از سوی دولت صورت گیرد، اظهار داشت: در بعد نظارتی نیز باید مشخص شود که چه تعداد از مدیران به این موضوع توجه داشته‌اند و مدیرانی که بی اعتنا هستند، مواخذه شوند که چرا به یکی از دستورات دولت بی‌توجه بوده‌اند.
وی ادامه داد: در کارگروه بانوان و خانواده استانداری نیز تاکید شده است که مدیران استان موظف هستند هر 2 ماه یک بار باید اطلاع دهند که چه تعداد از پست‌های مدیریتی را به زنان اختصاص داده‌اند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس گفت: این مساله در شورای برنامه‌ریزی استان نیز مصوب شده است و از سوی معاونت پشتیبانی و معاونت توسعه منابع انسانی استانداری پیگیری می‌شود و مدیران موظف‌ هستند در این باره پاسخ دهند.
دستغیب با تأکید بر اینکه این موضوع در دستور کار استاندار فارس است، اظهار داشت: در این راستا عملکرد همه مدیران هر چهار ماه یکبار توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس بررسی می‌شود.
وی در ادامه همچنین به تلاش‌های صورت گرفته برای شناسایی زنان توانمند دستگاه ها و معرفی آنان به مدیران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد؛ اما تاکید کرد که هنوز باید فعالیت‌های وسیع‌تر و گسترده‌تری در این باره رخ دهد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس اظهار داشت: آمار ارائه شده صرفا در حوزه پست‌های تصمیم‌گیرنده است؛ درحالی که حضور زنان در جایگاه های مختلفی همچون روابط‌عمومی‌ها و کارشناسان مسئول اداره ها بسیار شایان توجه است؛‌ اما آنچه اهمیت دارد مشارکت آنان در تصمیم‌گیری‌ها و پست‌های مدیریتی است.
وی بیان داشت: مدیران همچنان به گزینش زنان پایبند نیستند و به ضرورت موضوع پی نبرده‌اند. در این زمینه ایجاد تفاهم و درک عمومی بین مدیران جامعه و بانوان برای رسیدن به این اصل مهم انتخاب زنان به نفع جامعه است، اهمیت دارد.
این مقام مسئول گفت: در این باره نیازمند کار فرهنگی عمیق هستیم که باید با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی صورت گیرد و براساس آن اثربخشی حضور زنان در پست‌های مدیریتی تبیین شود.
دستغیب خاطرنشان کرد: برخی مدیران از انتخاب زنان به عنوان مدیر میانی باعنوان برگ موفقیت یاد می‌کنند؛ درحالیکه این آنچنان موفقیتی نیست مهم این است که بتوانند از زنان متخصص در پست‌های مختلف دعوت کنند و از علم و دانش آنان بهره گیرند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس افزود: امروز یکی از افتخارات ما این است که 60درصد از دختران به دانشگاه‌ها راه یافته‌اند و در حوزه‌های تخصصی هیچ مشکلی نداریم؛ اما از این افراد در پست‌های مدیریتی و کارگروه‌های تخصصی و شوراها دعوت نمی‌کنیم.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این است که هنوز زنان توانمند به این موضوع آگاه نشده‌اند که جامعه نیازمند حضور اثربخش و هدفمند آنان است که باید در این زمینه نیز به آنان آموزش داد.
دستغیب همچنین به نگرش زنان به یکدیگر اشاره کرد و گفت: زنان حضور یکدیگر را در عرصه های مدیریتی پذیرفته‌اند و همدیگر را تشویق می‌کنند؛ اگرچه مشکلات و موانع زنان مدیر بسیار زیاد است و زمانی که آنها در کنار هم به گفت و گو می نشینند ممکن است بیش از آنکه از خوبی‌ها و فواید صحبت کنند از مشکلات صحبت کنند که این انعکاس منفی گاه بر انگیزه سایر بانوان تاثیر می گذارد.
** بستر هم‌اندیشی زنان فراهم شود
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس پیشنهاد کرد بودجه‌هایی برای نشست‌های تخصصی مدیران زن اختصاص داده شود تا آن‌ها بتوانند راهکار‌هایی عملیاتی برای تقویت جایگاه خود و دیگر زنان بیابند.
وی بیان داشت: گرچه بسیار خوشحال هستیم که زنان مدیر انتخاب می‌شوند و مسیر را برای معرفی دیگر بانوان تسهیل می‌کنیم؛ همچنان بسیاری از زنان در عرصه‌های مدیریتی با مشکلات جدی مواجه هستند و به آن ها به دیده شک و تردید نگریسته می‌شود و این زنان باید چندین برابر مردان در سِمتی مشخص کار کنند تا بتوانند خود را اثبات کنند و جامعه آنان را باور کند.
دستغیب افزود: این مساله به زنان فشار بسیاری وارد می‌کند و نگاه‌ها و ارزیابی‌های مداوم آنان را بار سنگینی بر دوش آن‌هاست و در حالیکه از فردای پذیرش مسئولیت یک زن همه از او راهکار و عملکرد و تغییر می‌طلبند، در پست‌های مشابه توقعات این چنینی از مردان وجود ندارد.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.