کوهورت یا مطالعات هم گروهی آینده نگر، مطالعه‌ای است که در آن جمعیت مشخصی تعریف شده و برای مدت مشخصی این جمعیت و تغییرات آنها از نظر مواردی از بیماری ها که مدنظر است، بررسی و پیگیری می‌شوند.
سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا بیان داشت: پس از ارزشیابی مراکز 18گانه مطالعات کوهورت که از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام شد، مرکز مطالعات کوهورت کوار توانست 95.52 درصد از 100 امتیاز را کسب و رتبه نخست را از آن خود کند.
وی ادامه داد: احراز مقام نخست برای مطالعات کوهورت کوار، افتخاری برای استان فارس و شاخصی برای ارتقای مطالعات سلامت در این استان است.
قاسمی، با بیان اینکه مرکز کوهورت کوار یکی از مراکز زیر پوشش مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، گفت: این مرکز از سال 1395 در کوار، آغاز به کار کرده است و به فعالیت های پژوهشی در حوزه شاخص های اپیدمیولوژیک (همه گیرشناسی) بیماری های مزمن می پردازد.
او گفت: افزایش کیفیت متدولوژیک (روش شناسی) در این مرکز و سایر مراکز کوهورت ایرانی، ضامنی برای صحت دستاوردهای علمی این پژوهش بزرگ در سطح کشور است و این دستاوردها برای محققان داخل و خارج از کشور، زمینه مطالعات علمی بسیار در حال و آینده و ارتقای سطح بهداشت، درمان و آموزش را فراهم می آورد.
سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مطالعات کوهورت آینده‌نگر از بهترین انواع مطالعات مشاهده‌ای برای بررسی روابط علیتی و سبب شناختی بیماری‌ها، تعیین بروز و تاریخچه طبیعی بیماری‌هاست و ظرف چند دهه گذشته این مطالعات نقش عمده‌ای در شناسایی عوامل خطر محیطی و ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها ایفا کرده است.
قاسمی گفت: با توجه به نقش ارزنده این مطالعات در سلامت جامعه، این پژوهش ها با هدف مروری بر کوهورت‌های مبتنی بر جمعیت طراحی شده در ایران انجام می گیرد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.