با وجودی که افزایش نرخ ارز، بسیاری از افراد را برای صادرات کالاهای مصرفی به نزدیکترین بازارهای خارجی ترغیب کرده و شاهد رشد صادرات میوه و تره بار به کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم، اما این اقلام در واقع چوب حراج به محصولات فارس بوده و قیمت محصولات این استان در بازارهای کشورهای مذکور به نصف و حتی یک سوم رسیده است.

فارس که سال هاست با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و تولید محصولات کشاورزی مازاد مصرف، از بین بردن آب های زیرزمینی را رقم زده است اما عده ای صادرکننده نما، به جان این تولیدات افتاده و محصولات کشاورزی فارس را به ثمن بخس می فروشند؛ معضلی که انتقادات فراوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار را به دنبال داشته و وی خواستار ورود جدی مسئولان به این قضیه شده است.

هادی حنایی، رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار فارس در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه 7-10 دلال به اسم صادرکننده به جان میوه و تره بار فارس افتاده و محصولاتی که با هزار مصیبت در این استان تولید می شود را در کارتن های موزی و بعضا کارتن های پاره ریخته و بعد از طناب پیچی به سخیف ترین شکل ممکن صادر می کنند، اقدامی که پای فارس و ایران نوشته می شود و آبروی تولیدات این استان و کشورمان را می برد.

وی افزود: این افراد که به اسم صادرکننده وارد بازار فارس شده اند، نه کارت بازرگانی دارند و نه مجوزی برای صادرات، آنها با استفاده از کارت بازرگانی دوست و آشنا و دادن مقداری پول به آنها، کارتشان را گرفته و با استفاده از کارت آن ها، اقدام به صادرات میوه و تره بار می کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار فارس خاطرنشان کرد: از آنجا که صادرات میوه و تره بار به کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش پیدا کرده، بدیهی است که قیمت کاهش پیدا می کند. در این میان با وجود دوبرابر شدن حجم صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال، اما ارزآوری نسبت به سال قبل به دلیل ارزان فروشی شدیداً کاهش پیدا کرده و بعضا به نصف رسیده است.

وی گفت: گرچه این افراد از صادرات محصولات کشاورزی فارس سود می برند و می دانند حتی صادرات کود حیوانی هم برایشان سودآور است، اما به صورت کلی این اقدام به ضرر فارس و کشورمان بوده چرا که هدف اصلی از صادرات که ارزآوری است محقق نمی شود و نه تنها موجب افزایش ارزآوری نمی گردد بلکه آن را کاهش هم داده است.

حنایی ادامه داد: علاوه بر این، اقدامات مذکور، آبروی تولیدات فارس و ایران را نشانه گرفته، چرا که این صادرکننده نماها به رعایت اصول صادراتی وارد نبوده و محصولات فارس را به صورت اسفناکی صادر می کنند به گونه ای که چند نفر از این افراد در حال حاضر در فسا، فلفل قلمی، دلمه ای، بادمجان و کدو را در کارتن موزی و کارتن های پاره و پوره به صورت فله ای ریخته و بعد از طناب پیچی کردن، آن را صادر می کنند. این اقدام به پای این افراد نوشته نمی شود بلکه به پای تولیدات ایران و فارس گذاشته شده و آبروی کل کشور را می برند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان نباید به صرف دلخوشی به آمار حجم صادرات، اجازه ادامه این روند را بدهند، اضافه کرد: مسئولین باید به آن درک و آگاهی برسند که مهمتر از حجم صادرات و حتی ارزآوری، حفظ و ارتقای شأن، آبرو، اعتبار، هویت و جایگاه ایران در بازارهای جهانی است، مسایلی که در این وضعیت زیر سوال می رود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار فارس خاطرنشان کرد: با وجودی که بعد از چندسال دوندگی، سازمان توسعه تجارت، اقدام به صدور آیین نامه های صادراتی کرد و به گمرکات اعلام نمود که اجازه صادرات محصولات به صورت فله ای و بدون رعایت استانداردهای صادراتی داده نمی شود اما متاسفانه گمرکات بندرعباس، بندر لنگه و جاسک این مورد را رعایت نکرده و اجازه صادرات محسولات به صورت فله ای در وضعیت ناهنجار و با ضایعات بسیار بالا را می دهند.

وی با بیان اینکه صادرات بیش از حد تره بار و صیفی جات، گرانی این محصولات را در بازارهای داخلی کلید زده است، افزود: مسئولان باید کاری کنند که صادرات متناسب با نیاز کشورهای همسایه باشد نه آنکه اجازه دهند با صادرات مازاد بر نیاز، موجب کاهش قیمت محصولات در بازارهای صادراتی شوند و در کنار آن مردم این استان مجبور به خرید محصولات کشاورزی با رقم های بالا شوند.

حنایی گفت: یک کارتن خربزه که پارسال در بازار امارات 20 درهم فروش می رفت امسال قیمتش به 7 درهم کاهش یافته، این در حالی است که مرغوب ترین و بهترین جنس ها صادر می شود.

وی خواستار آن شد مسئولان تا قبل از بروز لطمه به آبرو و حیثیت کالای ایرانی و ضرر هنگفت تر به اقتصاد فارس، جلوی ادامه این وضعیت را بگیرند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1005981
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.