امیر رضا توکلی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهم کشاورزی از آب در تمام دنیا حدود 50 درصد است که متوسط آن در کشور ما بیش از 75 درصد است که ضروری است به بحث مدیریت برداشت آب از چاه ها با نصب کنتورهای هوشمند توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: اما این به تنهایی نمی تواند چاره ساز باشد و به همین میزان در حوزه توزیع و مصرف آب هم باید بهره وری را بالا برد، در کشورهای پیشرفته از لحاظ کارایی مصرف آب، به ازای مصرف هر متر مکعب آب سه کیلوگرم ماده خشک تولید می شود در حالی که در کشور ما به ازای هر متر مکعب 900 گرم تولید می شود.
مشاور استاندار فارس در بخش کشاورزی افزود: هدفگذاری باید به این سمت باشد که چه میزان تولید در واحد سطح بر اساس میزان آب مصرفی داریم.
توکلی، با اشاره به تاکید استاندار فارس بر لزوم توجه همه مجموعه ها به مساله آب گفت: معتقدیم که باید تمام فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف در تمام صنایع آب محور باشد.همچنین لازم است که در بحث مدیریت آب، دستگاه ها از پراکنده کاری و جزیره ای عمل کردن خودداری کنند.
او اضافه کرد: طی ماه های اخیر شاهد تشکیل کمیته سازگاری با کم آبی با حضور سازمان های آب، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و محیط زیست بوده ایم که این دستگاه ها برنامه های خود را به شکل راهبردی به استانداری آورده اند و در قالب یک پکیچ ارائه کرده اند.
توکلی، کسری آب استان فارس را سالانه حدود 600 میلیارد متر مکعب برشمرد و افزود: اگر رویکرد ما بهره وری مناسب در تمام زمینه ها باشد جبران این کسری کار دشواری نخواهد بود.
او اظهار داشت: دیدگاه متولیان امر تولید محصولات کشاورزی از گذشته کاشت، داشت و برداشت بوده در حالی که در دنیای امروز مرحله پس از برداشت عامل اصلی در تعیین ارزش افزوده و ایجاد اشتغال است.
وی گفت: در کشورهای پیشرفته بابت مصرف هم متر مکعب آب 35 دلار ثروت تولید می شود در حالی که این رقم در کشور ما سه دلار است و علت آن هم این است که نسبت به مرحله بعد از تولید محصول و تکمیل زنجیره تولید بی تفاوت بوده ایم.
مشاور استاندار فارس در بخش کشاورزی، یکی از اقدامات انجام شده برای افزایش بهره وری در مزارع را روش به نژادی و استفاده از بذرهای مرغوب دانست و افزود:وقتی یک نمونه گندم تولید می کنیم که یک دوره آبیاری کمتر نیاز داشته باشد این یعنی یک هزار متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب و اگر سالانه حدود 200 تا 300 هزار هکتار گندم در استان کاشت می شود یعنی سالانه 200 تا 300 میلیون متر مکعب صرفه جویی فقط در کاشت گندم داشته ایم.
توکلی ادامه داد: البته رویکرد ما گندم هم نیست بلکه توجه به کاشت محصولات کم آب برتر مانند جو است.
وی، میانگین تبخیر آب در فارس را سه برابر میانگین تبخیر در دنیا دانست و افزود: این یعنی حدود 40 درصد منابع آبی استان بر اثر تبخیر از دست می رود و اگر همین سیستم آبیاری قطره ای سطحی را به زیر سطح زمین و به سمت پیاز رطوبتی گیاه ببریم علاوه بر بهره وری بیشتر و جلوگیری از تبخیر آب، به حذف علف هرز، کنترل بیماری ریشه و کاهش مصرف کود کمک کرده ایم.
او افزود: یک راهکار دیگر برای افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب، تغییر شیوه های تولید از کاشت در فضای باز به کاشت گلخانه است که این روند باید در استان سریعتر اتفاق بیافتد.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.