به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمد هادی ایازی، روز چهارشنبه در اجلاس معاونان اجتماعی قطب پنج کشور در شیراز
افزود: با هدف تحقق این امر، هم اکنون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع هم افزایی با سازمان ها و نهادها را با جدیت دنبال می کند.
وی، با استناد به گزارشی از سازمان جهانی بهداشت، راه اندازی معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت را فرصتی مناسب و سازنده برای بهبود هم افزایی با سازمان های غیر دولتی، خیریه و ارتقای سلامت اجتماعی ارزیابی کرد.
ایازی، همچنین راه اندازی کانون های سلامت محله را از اولویت های حوزه اجتماعی این وزارتخانه برشمرد و از روسا، معاونان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی قطب پنج کشور و روسای شبکه های بهداشت و درمان خواست تا با توسعه همکاری های بین بخشی و جلب مشارکت های مردمی، آنها نیز مسیر ارتقای سلامت مردم را هموار سازند.
وی ادامه داد: اجتماعی شدن سلامت، از اولویت های دولت دوازدهم و وزارت بهداشت است و در این حوزه با چهار مولفه، مشارکت مردمی، سواد سلامت، همکاری بین بخشی و عدالت در سلامت مواجه هستیم.
ایازی، از مصادیق اجتماعی شدن سلامت در حوزه بهداشت به اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و گفت: راه اندازی بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا در شیراز نیز نمودی از اجرای کارآمد برنامه های اجتماعی شدن سلامت است که مشارکت های نیک اندیشانه اجتماعی، در مسیر ارتقای سلامت به کار گرفته شده است.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، همچنین از مشارکت مردمی به عنوان اصلی مهم در دستیابی به اهداف اجتماعی شدن سلامت، یاد کرد و اظهار داشت: هر فردی باید با اصلاح رفتار و سبک زندگی، دغدغه سلامت خود را داشته باشد و در این میان، فعالیت های کانون های سلامت محله، سازمان های مردم نهاد سلامت و خیریه ها بسیار حائز اهمیت است.
وی، احداث بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا در شیراز را نمونه ای از اجتماعی شدن سلامت دانست و گفت: در این فرآیند، خیران و نیکوکاران به عنوان نماینده جامعه در کنار مسئولان و برنامه ریزان حوزه سلامت قرار دارند.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: اجتماعی شدن سلامت به منزله افزایش مشارکت مردم در تصمیم گیری های سلامت است و این موضوع به عنوان یک راهکار توسعه یافته از سوی دولت دنبال می شود.
ایازی، همچنین ارتقای سواد سلامت را رکن مهم در حوزه سلامت دانست و اظهار داشت: باید به این موضوع نیز به صورت همه جانبه پرداخته شود زیرا با توسعه آموزش های عمومی، به افراد کمک می کنیم تا زندگی بهتری را انتخاب کنند و این امر به کمک رسانه ها محقق می شود.
وی، از عدالت در سلامت به عنوان مولفه مرتبط با اجتماعی شدن سلامت یاد کرد و افزود: اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور، تلاشی در همین چارچوب است تا دسترسی به خدمات سلامت در تمام نقاط کشور توسعه یابد.

** پیشگیری از بیماری ها حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این اجلاس بیان داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها
قادر به تامین 25 درصد از سلامت جامعه است، از این رو باید موضوع همکاری های بین بخشی به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.
کرامت الله افراشی افزود: هدف از برگزاری این اجلاس نیز کمک به همکاری های بین بخشی، تقویت این رویکرد در جامعه و تلاش برای اجتماعی کردن سلامت است.
وی، با اشاره به اینکه ارتقای دانش سلامت نیز در دستیابی ما به اهداف اجتماعی شدن سلامت کمک می کند، گفت: بدون تردید هرگونه تلاش برای افزایش سطح آموزش و بهداشت و پیشگیری از بیماری ها به مثابه حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است زیرا کاهش قابل توجه هزینه های نظام سلامت را در پی دارد.
در این اجلاس یک روزه که میزبان آن دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، میزگردهای علمی پیرامون راهکارهای توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت بین بخشی، جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد و خیریه ها، آسیب های اجتماعی، فرهنگ، هنر و ارتقای سلامت، نیز برگزار شد.
روسا و معاونان دانشگاه های علوم پزشکی قطب پنج کشور متشکل از شیراز، فسا، جهرم، هرمزگان، بوشهر و مسئولانی از دانشکده های فعال در این استان ها در این اجلاس حضور داشتند.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.