به گزارش ایرنا عباس زارع، سه شنبه در حاشیه بازدید از سامانه های نوین آبیاری در مزرعه الگویی برنج، اراضی زراعی و باغی شهرستان فیروزآباد در جمع خبرنگاران افزود: یکی از اقدامات مهم دولت برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و تولید پایدار محصولات در این بخش با حفظ مولفه های محیط زیست، اجرا و توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری است.
زارع با بیان اینکه افزون بر 2 میلیون هکتار اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده، اظهار داشت: استان فارس به لحاظ کمی و کیفی در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری رتبه نخست کشور را دارد به گونه ای که در سال 96، حدود 24 هزار هکتار اراضی آبی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد که رکورد بالایی است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال 97 تا کنون نیز در 56 هزار و 500 هکتار اراضی کشور، طرح سامانه آبیاری نوین اجرا شده که حدود 20 درصد آن یعنی 11 هزار و 200 هکتار آن متعلق به استان فارس است.
مشاور وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: مجهز بودن بیش از 70 درصد مزارع ذرت شهرستان فیروزآباد به آبیاری نوین، از مزیت های ارزشمند این شهرستان به شمار می آید و موید این است که در سال های گذشته در این زمینه تلاش های خوبی صورت گرفته است.
زارع گفت: همچنین برای نخستین بار در کشور در استان فارس، آبیاری تیپ موضعی در چند مزرعه الگویی برنج انجام شده است.
این مقام مسئول افزود: تحقیق در این زمینه از سال 84 آغاز شد و نتایج آن بیانگر این است که در مزارع برنج با آبیاری به شیوه موضعی به ازای هر هکتار، 10 هزار مترمکعب آب مصرف می شود لیکن در روش غرقابی یا سنتی، بیش از 22 هزار مترمکعب آب به ازای هر هکتار صرف می شود.
وی اضافه کرد: میزان تولید برنج در 2شیوه آبیاری سنتی و تیپ موضعی تقریبا یکسان است، بنابراین در مناطقی که با توجه به سیاست‌های وزارتخانه جهاد کشاورزی، کشت برنج مجاز است، استفاده از این روش میزان مصرف آب را 50 درصد کاهش می‌دهد.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 93 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.