پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی؛

تصاویر/ اردوغان اعلام پیروزی کرد

مکان: ترکیه/ منبع: دیلی میل

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی، «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین آراء را کسب کرده است. وی در سخنانی مدعی شد پیروز نهایی انتخابات است.

پس از اعلام این پیروزی هواداران اردوغان به خیابان ها آمدند و به جشن و شادی پرداختند.

 

3

5

6

2

1

 

رجب طیب اردوغان هم به میان هوادارانش آمد و گفت: «مردم ریاست کشور را به من تکلیف کردند و از همه رای دهندگان تشکر می کنم. انتخابات یک پیروزی برای دموکراسی و همه نامزدهای ریاست جمهوری و پارلمان به شمار می آید. مردم ریاست کشور را به من و حزب عدالت و توسعه را به مسئولیتی بزرگ مکلف کردند.»

ترکیه ای های خارج از کشور نیز به جشن و شادی پرداختند.

 

0000

000

00

 

تلویزیون ترکیه گزارش داد درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری این کشور 86.82 درصد و در انتخابات پارلمانی 87 درصد بوده است.

خبرگزاری آناتولی آخرین نتایج انتخابات پارلمانی را به شرح زیر گزارش می‌ دهد:

ائتلاف جمهور: 53.6 درصد

حزب عدالت و توسعه 42.49 درصد

حزب حرکت ملی 11.13 درصد

ائتلاف ملت (جناح مخالف) 34.04 درصد

حزب دموکراتیک خلق‌ ها 11.62 درصد

سایر احزاب 0.72 درصد.

نتیجه نهایی ممکن است شگفتی‌ آور باشد. زیرا به طور معمول خبرگزاری دولتی آناتولی، شمارش مقدماتی را به نفع اردوغان اعلام می‌ کند اما به مرور، شیب آراء رقبا بالاتر می‌ رود.

رهبران جمهوری آذربایجان، مجارستان، آلبانی و تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس‌ هایی با اردوغان موفقیت او و حزب حاکم ترکیه در انتخابات را تبریک گفتند.

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی طی 5 تا 10 روز آینده اعلام خواهد شد.

این کمیسیون در کنفرانس خبری ای اعلام کرد: بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی، اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین آرا را کسب کرده است.

احزاب سیاسی که موفق شده اند از مرز 10 درصد آراء عبور کنند حزب عدالت و توسعه، حزب حرکت ملی، حزب خوب، حزب جمهوری خواه خلق و حزب دموکراتیک خلق هستند. 

در همین حال حزب جمهوری خواه خلق به عنوان حزب اصلی مخالف دولت ترکیه با اعلام زودهنگام نتایج شمارش آرا مخالفت کرد و گفت این نتیجه تردید آمیز است.

گروه های مخالف دولت ترکیه اعلام کردند هنوز همه آرای اخذ شده در انتخابات ریاست جمهوری شمارش نشده است. رقبای اردوغان او را به دستکاری نتایج متهم، و ادعا می کنند تقلب شده است.­

نزدیک به 59 میلیون شهروند ترکیه حق مشارکت در این انتخابات را داشتند. بیش از 3 میلیون نفر نیز در خارج ترکیه زندگی می‌ کنند و 5 روز قبل آرای خود را به صندوق‌ ها انداخته‌ اند. رای‌ دهندگان خارج از ترکیه همچنین می‌ توانستند روز یکشنبه در گذرگاه‌ های مرزی، بندرها و فرودگاه‌ های ترکیه رای دهند.

 

مکان: ترکیه

منبع: دیلی میل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.