منبع: دویچه وله

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سال 2017 نیز سال وداع با شمار زیادی از چهره‌ های مشهور سیاسی و فرهنگی بود. برخی در حالی از دنیا رفتند که از مدت‌ ها پیش با بیماری دست‌ و پنجه نرم می‌ کردند و برخی دیگر نیز با فوت ناگهانی خبرساز شدند.

 

«هلموت کهل» (آلمان / سیاستمدار)

 

1

 

هلموت کُهل صدراعظم پیشین آلمان در سن 87 درگذشت. او به خاطر دستاورهایش در راه وحدت دو آلمان، به «صدراعظم وحدت» معروف شد. او در سال‌ های 1982 تا 1998 در راس دولت این کشور قرار داشت. کهل نه تنها در عرصه سیاسی آلمان که در اروپا نیز نقش فعالی بازی کرد و گام‌ های مهمی در راه اتحاد اروپا برداشت. او معتقد بود: «حرکت به سوی اروپای واحد برای ما آلمانی‌ ها حیاتی بوده و هر چه بر آن تاکید کنیم، کافی نیست.»

 

«اکبر هاشمی رفسنجانی» (ایران / سیاستمدار)

 

22

 

اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی سیاستمدار ایرانی، در آغاز سال 2017 میلادی درگذشت. او تا قبل از فوتش ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت. هاشمی رفسنجانی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی میان سال‌ های 1368 تا 1376 بود. او یکی از پرنفوذترین شخصیت‌ های سیاسی جمهوری اسلامی به شمار می‌ رفت.

 

«ابراهیم یزدی» (ایران / سیاستمدار)

 

3

 

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران و وزیر خارجه دولت موقت پس از انقلاب ایران، در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری سرطان در شهر «ازمیر» ترکیه درگذشت. یزدی یکی از سرشناس‌ ترین چهره‌ های سیاسی ایران محسوب می‌ شد. 

ابراهیم یزدی تا پیش از مرگش دبیر کلی نهضت آزادی ایران را بر عهده داشت.

 

«جلال طالبانی» (عراق / سیاستمدار)

 

4

 

جلال طالبانی، رئیس‌ جمهور پیشین عراق و دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در سن 84 سالگی از دنیا رفت. او از سال 2012 در پی سکته مغزی در بیمارستانی در آلمان بستری شده و تا زمان مرگش بارها مورد معالجه قرار گرفته بود. طالبانی از آوریل 2005 تا ژوئیه 2014 رئیس‌ جمهور عراق بود. 

 

«زبیگنیو برژینسکی» (آمریکا / سیاستمدار)

 

5

 

زبیگنیو برژینسکی، مشاور «جیمی کارتر» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا در سن 89 سالگی در ایالت «ویرجینیا» از دنیا رفت. او که لهستانی‌ تبار بود، شهرت خود را مدیون تلاش‌ هایش بین سال‌ های 1977 تا 1981 است که به عنوان مشاور امنیت ملی جیمی کارتر فعالیت می‌ کرد.

 

«لیو شیائوبو» (چین / نویسنده و برنده جایزه نوبل صلح)

 

6

 

لیو شیائوبو، برنده جایزه نوبل صلح که پس از تحمل رنجی طولانی از بیماری سرطان کبد، در سن 61 سالگی در بیمارستانی در چین درگذشت. او در بیمارستان نیز تحت نظر مقامات امنیتی چین قرار داشت. شیائوبو در سال 2009 به اتهام توطئه برای براندازی رژیم به 11 سال زندان محکوم شده بود. یک سال بعد جایزه نوبل صلح به او تعلق گرفت. به هنگام اعطای این جایزه، صندلی او در «اسلو» خالی بود.

 

«مریم میرزاخانی» (ایران / ریاضی‌دان)

 

7

 

مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضیات در سن 40 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. او پس از تحصیل در دانشگاه «صنعتی شریف» برای ادامه تحصیلات عالی راهی «هاروارد» شد و پس از آن نیز به عنوان استاد ریاضی در دانشگاه‌ های «پرینستون» و «استنفورد» فعالیت داشت. میرزاخانی اولین ایرانی و نخستین زن دانشمند جهان بود که «مدال فیلدز» بزرگ ترین و معتبرترین جایزه ریاضی دنیا را کسب کرد.

 

«راجر مور» (جیمز باند)(انگلیس/ هنرپیشه)

 

8

 

راجر مور ستاره مشهور سینما و یکی از ایفاگران نقش جیمز باند، مامور 007 در سن 89 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. مور از سال 1991تا پایان عمرش به عنوان نماینده ویژه یونیسف فعالیت کرد. او در فاصله سال‌ های 1973 تا 1985 به عنوان سومین بازیگر نقش جیمز باند وارد صحنه شد و در شش فیلم از این مجموعه از جمله «مردی با تپانچه طلایی» و«نمایی از یک قتل» نیز نقش‌ آفرینی کرد.

 

 

 

«جری لوئیس» (آمریکا / هنرپیشه)

 

9

 

جری لوئیس مشهور به «سلطان کمدی» در سن 91 سالگی در «لاس‌ وگاس» درگذشت. لوئیس نامی آشنا برای فیلم‌ دوستان، به ویژه طرفداران فیلم‌ های کمدی در سراسر جهان بود. او در طی چندین دهه فعالیت هنری در ده‌ ها اثر سینمایی نقش‌ آفرینی کرد؛ اگر چه هیچگاه طعم جایزه اسکار را نچشید. در سال 1999 جشنواره فیلم نیز شیر افتخاری این فستیوال را به پاس یک عمر تلاش هنری به جری لوئیس داد.

 

«باب گیونز» (آمریکا/ انیمیشن کار)

 

10

 

باب گیونز خالق انیمیشن‌ معروف «باگزبانی» و تصویرگر «تام و جری»، «دافی داک» و «سفید برفی و هفت‌ کوتوله» در 99 سالگی به سبب بیماری ریوی و نارسایی حاد تنفسی درگذشت. باب گیونز از چهره‌ های کلیدی صنعت انیمیشن‌ سازی محسوب می‌ شد که در طول دوران 60 سال فعالیت حرفه‌ ای خود با کمپانی‌ هایی چون والت دیزنی و برادران وارنر همکاری داشت.

منبع: دویچه وله

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.