مکان: کانادا/ منبع: یورونیوز، خبرگزاری رویترز

 

به گزراش جماران ، با پایان انتخابات فدرال کانادا و آغاز شمارش آرا، رسانه‌های این کشور از پیشتازی حزب «لیبرال» به رهبری «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور خبر می‌دهند. در صورت تایید نهایی این نتایج حاکم کنونی باید برای تشکیل دولت با احزاب کوچک‌تر ائتلاف کند.

هر چند رقابت تنگاتنگی بین لیبرال‌ها و محافظه‌کاران در جریان است و در برخی مناطق محافظه کاران با فاصله بسیار اندک پیشتاز هستند اکثرشبکه‌های تلویزیونی کانادا بر پیروزی نخست وزیر ۴۷ ساله این کشور بر رقیبش از حزب محافظه‌کار «اندرو شی‌یر» ۴۰ ساله تاکید می‌کنند. نتایج تمام نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات حکایت از رقابت نزدیک لیبرال‌ها و محافظه کاران داشت. آقای شی‌یر در یکی از مناظره‌های انتخاباتی جاستین ترودو را متقلب و فریب‌کار توصیف کرده بود.

321

با وجود این پیروزی، لیبرال‌های کانادا اکثریت مطلق خود در مجلس نمایندگان را از دست می‌دهند؛ مجلس نمایندگان کانادا ۳۳۸ کرسی دارد که در حال حاضر ‍۱۷۷ جایگاه آن در اختیار حزب متبوع آقای ترودو است. بسیاری از رسانه‌ها حزب دموکراتیک نوین (ان‌دی‌پی) به رهبری «جاگمیت سینگ» را متحد بالقوه لیبرال‌ها برای تشکیل دولت معرفی می‌کنند.

رقابت‌های انتخاباتی این دوره در کانادا به‌ویژه تحت تاثیر انتشار تصاویر جاستین ترودو در یک مهمانی با صورتی «سیاه» شده قرار گرفت. نخست وزیر کشور مهاجرپذیر کانادا از داشتن رفتاری «نژادپرستانه» در آن زمان عذرخواهی کرد.

thumbs_b_c_a83f6af9809b63f9a6de19943d78d538

مساله گرمایش زمین، چالش سوخت‌های فسیلی و خدمات اجتماعی و رفاهی از جمله موارد پررنگ کارزارهای انتخابات فدرال کانادا در سال ۲۰۱۹ بود.

حزب لیبرال در سال 2015 به قدرت رسید و 177 کرسی پارلمان را در زمان دعوت به برگزاری انتخابات در اختیار خود داشت.

هر حزبی برای تضمین اکثریت در پارلمان کانادا نیاز به کسب حداقل 170 کرسی است.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داد که پارلمان کانادا ۳۳۸ کرسی دارد. به‌رغم پیروزی حزب لیبرال در انتخابات کانادا، از شمار کرسی‌های این حزب کاسته شده و جاستین ترودو ناگزیر به تشکیل یک دولت اقلیت در کانادا است.

ترودو روی پشتیبانی نیروهای دموکراتیک در پارلمان کانادا حساب می‌کند. ترودو به این ترتیب می‌تواند در همراهی و با پشتیبانی احزاب و نیروهای اپوزیسیون به فعالیت خود در مقام نخست‌وزیری این کشور ادامه دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز پیروزی مجدد ترودو در انتخابات پارلمانی کانادا را به او تبریک گفته است.

جایگاه جاستین ترودو به علت بازنشر تصویرهایی قدیمی از او که با چهره‌ای سیاه شده در برابر دوربین قرار گرفته بود، آسیب دیده بود.

«نلسون وایسمن» استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو گفته است که میزان موفقیت ترودو در انتخابات کانادا برای او غیرمنتظره بوده است. او گفته است: «من گمان نمی‌کنم که کسی پیش از انتخابات می‌توانست پیش بینی کند که ترودو بتواند اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد.»

پیروزی قاطع حزب لیبرال جاستین ترودو در سال ۲۰۱۵ به حکومت ده ساله محافظه‌کاران در این کشور خاتمه داد. اما انتشار عکس‌های جنجالی از ترودو، از میزان محبوبیت او کاسته بود.

در چنین شرایطی، «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا پا به میدان نهاد و از مردم کانادا خواست تا از ترودو در انتخابات پشتیبانی کنند. اوباما گفته بود که جهان در حال حاضر به سیاستمدارانی پیشرو نظیر او نیاز دارد.

حتی مجله «رولینگ استونز» در پشتیبانی از ترودو این تیتر را بر روی جلد خود انتخاب کرده بود: «چرا او [ترودو] نمی‌تواند رئیس‌جمهور ما باشد؟»

ترودو ظرف چهار سال گذشته اقدامات زیادی کرده است. به عنوان نمونه، در شرایطی که آمریکا و بسیاری از کشورهای درهای خود را بر روی مهاجران بسته‌اند، او حاضر به پذیرش مهاجران شده است.

افزون بر آن، تلاش‌های او در زمینه دفاع از محیط زیست نیز از جمله مواردی بوده که باعث محبوبیت او شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از کسانی که به ترودو رای داده بود، نوشته است: «من فکر می‌کنم که مردم می‌دانند که ترودو اشتباهاتی نیز مرتکب شده است. اما من امیدوارم که او از اشتباهات چهار سال گذشته خود آموخته باشد. او بهترین گزینه‌ای است که ما در حال حاضر داریم.»

 

مکان: کانادا

منبع: یورونیوز، خبرگزاری رویترز

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.