مکان: تونس/ منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تونس از پشت میله های زندان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت می کند.

دادگاه کیفری تونس از آزادی «نبیل القروی» یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تونس خودداری کرد.

 

twnssss_0

 

از این رو یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تونس، حداقل دور اول انتخابات را که قرار است روز یکشنبه برگزار شود را پشت میله های زندان خواهد بود.

در عین حال کاندیداتوری القروی همچنان محفوظ است. اعضای تیم انتخاباتی وی این موضوع که قاضی هنوز نیز می تواند در خصوص آزادی القروی تصمیم گیری کند را رد نمی کنند و امکان تصمیم گیری درباره آزادی وی را در آغاز هفته آینده موکول می کنند.

نبیل القروی از کاندیداهای ریاست جمهوری تونس و مالک شبکه تلویزیونی «نسمه» یکی از محبوب ترین شبکه‌ های تلویزیونی تونس در اواخر ماه اوت به اتهام پولشویی و فرار مالیاتی بازداشت شده بود. رهبر حزب «قلب تونس» و برادر وی به پولشویی و فرار مالیاتی متهم شده اند.

زمانی که «محمد باجی قائد سبسی» رئیس جمهور تونس در اواخر ژوئیه درگذشت؛ تنها سه ماه به پایان دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده بود و همه چیز سریع اتفاق افتاد.

خبر درگذشت وی بلافاصله به اطلاع مردم رسید، رئیس پارلمان به‌ عنوان رئیس جمهور موقت سوگند یاد کرد و کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

تونسی‌ ها فردا یکشنبه 15 سپتامبر برای انتخاب جانشین باجی قائد سبسی به پای صندوق‌ های رای می‌ روند و از بین 26 کاندیدای انتخابات که دو نفر زن هستند، یکی را برمی‌ گزینند.

تعداد زیادی از چهره‌ های شاخص برای این سمت رقابت می‌ کنند که از جمله آنها می‌ توان به «یوسف شاهد» نخست وزیر، «عبدالکریم زبیدی» وزیر دفاع، «منصف المرزوقی» رئیس جمهور سابق، «عبدالفتاح مورو» کاندیدای جنبش النهضه و ... اشاره کرد.

تعداد زیاد چهره‌ های مشهور و سختی در پیش‌ بینی نتایج انتخابات

تحلیلگران می‌ گویند تعداد زیاد کاندیداهای مشهور باعث می‌ شود که پیش‌ بینی نتایج سخت باشد.

یکی از آخرین نظرسنجی‌ های قبل از انتخابات نشان می‌ دهد که نبیل قروی با برتری اندکی از سایر رقیبان پیش است.

کارزارهای انتخاباتی با سه مناظره تلویزیونی پیگیری شد که برای نخستین بار در این کشور اتفاق می‌ افتاد و مردم نیز با علاقه این مناظره‌ ها را دنبال می‌ کردند.

موضوعات اقتصادی و اجتماعی محور وعده‌ های کاندیداهای ریاست جمهوری

اکثر کاندیداها در رقابت‌ های انتخاباتی بیشتر روی موضوعات اقتصادی و اجتماعی تاکید کردند. تونس با بیکاری 15 درصدی، نرخ تورم 7 درصدی و افزایش 30 درصدی هزینه‌ های زندگی از سال 2016 روبرو است.

7 میلیون و 200 هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌ نام کرده‌ اند. 63 درصد افراد واجد شرایط جوان هستند اما مشخص نیست که چه تعداد از آنها روز یکشنبه پای صندوق‌ های رای می‌ روند. این قشر در تونس امروز به دلیل مشکلات اقتصادی نا امید است. در کافه‌ های شهر فارغ التحصیلان بیکار وقت خود را می‌ گذرانند. طبق آمار، یک سوم از 600 هزار بیکار تونستی مدرک دانشگاهی دارند.

در شهر تونس، پایتخت این کشور کارگران مسن نیز دچار مشکلات زیادی هستند. بین سال‌ های 2011 تا 2015 بیش از 1500 کارخانه تعطیل شده‌ اند.

تونس به عنوان زادگاه بهار عربی توانست از خشونت و هرج و مرجی که دیگر ملت‌ های متاثر از این موج را در بر گرفت فاصله بگیرد و در این هشت سال نیز به پیشرفت‌ های دموکراتیک رسید؛ از تصویب قانون اساسی گرفته تا تصویب قوانین در راستای برابری حقوق زن و مرد، تضمین حقوق سیاسی شهروندان، و برگزاری انتخابات آزاد اما در مقابل ناتوانی دولت در پاسخ به خواسته‌ های اقتصادی جامعه، مایه نگرانی است.

تحلیلگران تونس بر این باورند که اگر مشکلات اجتماعی حل نشود، نمی‌ توان انقلاب تونس را انقلابی موفق دانست. هشت سال پس از انقلاب، دولت‌ هایی که روی کار آمدند هنوز نتوانسته‌ اند برای بحران اقتصادی که مردم را در سال 2011 میلادی به خیابان‌ ها کشاند راه حلی پیدا کنند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب تونس در سال 2011 است. این انتخابات ابتدا برای ماه نوامبر پیش بینی شده بود اما به‌ دلیل درگذشت سبسی حدود دو ماه جلو افتاد.

 

مکان: تونس

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.