مکان: هنگ کنگ/ منبع: یورونیوز، خبرگزاری رویترز

به گزارش جماران،بحران سیاسی در هنگ کنگ روز یکشنبه با حمله گروهی از افراد لباس شخصی باتوم به دست به مسافران در یک ایستگاه قطار وارد مرحله جدیدی شد.

ده ها تن از افراد لباس شخصی که چهره خود را با ماسک پوشانده بودند به افراد حاضر در این ایستگاه قطار که از تظاهرات ضد دولتی باز می گشتند حمله کردند. این حمله در حالی صورت گرفت که سازمان دهندگان تظاهرات ضددولتی روز یکشنبه شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات را ۴۳۰ هزار نفر اعلام کرده اند.

تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است لباس شخصی ها را که لباس سفید بر تن دارند در حال حمله خشونت بار به شهروندان نشان می دهد.

بنا بر گزارش ها در حمله لباس شخصی ها ۴۵ نفر مصدوم شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش می شود. هویت مهاجمان لباس شخصی مشخص نشده است.

773x435_cmsv2_bb022924-9bfc-5eb6-9d3f-ccee3dc74d08-4039432

پلیس ضد شورش هنگ کنگ در جریان تظاهرات روز یکشنبه برای متفرق کردن معترضان به شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی روی آورده بود.

هزاران نفر از معترضان در جریان تظاهرات روز یکشنبه ضمن تجمع در برابر دفتر نماینده دولت چین در هنگ کنگ با ماموران پلیس درگیر شده بودند.

هنگ کنگ از روز نهم ژوئن (۱۹ خرداد) صحنه اعتراضات علیه دولت محلی این شهر است. دولت محلی هنگ کنگ که با پکن رابطه نزدیکی دارد قصد داشت لایحه استرداد متهمان به چین را به تصویب برساند.

تصویب این لایحه به دنبال اعتراضات شدید ضد دولتی از دستور کار خارج شد اما معترضان این اقدام دولت را دروغ می دانند و علاوه بر آن خواستار تحقیقات درباره خشونت پلیس در سرکوب معترضان شدند.

همچنین انتظار می رود که اواخر هفته های آینده نیز تظاهرات گسترده برگزار شود؛ امری که چالشی بزرگ برای «شی جینگ پینگ» رئیس جمهور چین از زمان به قدرت رسیدنش در سال 2012 به شمار می رود.ثبات برای حزب کمونیست حاکم بر چین بسیار اهمیت دارد.

طبق لایحه استرداد، مظنونان برای محاکمه باید به چین فرستاده ‌شوند اما این احتمال وجود دارد که با این لایحه چین مخالفان سیاسی خود را هدف قرار دهد. 

بسیاری از مردم هنگ کنگ این قانون را مغایر با استقلال قضایی هنگ کنگ دانسته و علیه آن تظاهرات می کنند. پیشتر و همزمان با ادامه تظاهرات معترضان، شورای قانونگذاری هنگ کنگ از تعلیق زمان بررسی این لایحه خبر داد.

بازگشت هنگ‌کنگ به حاکمیت جمهوری خلق چین  در سال 1997در چارچوب طرح موسوم به «فرمول دو نظام سیاسی» صورت گرفت. براساس آن، «منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ» از آزادی‌های سیاسی و استقلال قضایی خاصی برخوردار است که ساکنان سرزمین اصلی چین از آنها محروم هستند.

 

مکان: هنگ کنگ

منبع: یورونیوز، خبرگزاری رویترز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.