مکان: آلمان/ منبع: خبرگزاری آلمان

به گزارش جماران، هزاران نفر از مردم شهرهای هاله و کاسل در آلمان با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با راست‌گرایان افراطی نشان دادند. راست‌گرایان افراطی در این دو شهر با یکدیگر دیدار می‌کنند.

هزاران نفر در شهر هاله، واقع در ایالت زاکسن-انهالت، و نیز در کاسل، واقع در ایالت هسن، با برگزاری تظاهرات و فعالیت‌های دیگر مخالفت‌شان را با راست‌گرایی افراطی بیان داشتند.

به گفته پلیس آلمان حدود ۱۰ هزار نفر در کاسل دست به تظاهرات زدند. سخنگوی «هاله علیه راست‌گرایان – اتحاد برای شهامت مدنی»به خبرگزاری آلمان گفت که حدود سه هزار نفر در تظاهرات این شهر شرکت کردند.

تظاهرات در کاسل به دلیل روشن نبودن حکم مجازات متهم به قتل والتر لوبکه، سیاستمدار وابسته به حزب دموکرات مسیحی آلمان است.

وبکه دوم ژوئن در منزل مسکونی‌اش در شهر ولف‌هاگن در نزدیکی کاسل از فاصله نزدیک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به‌شدت مجروح شد. او سپس در بیمارستان بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله به جمجمه‌اش جان خود را از دست داد.

والتر لوبکه از جمله سیاستمدارانی بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی از سیاست مهاجرپذیری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پشتیبانی کرده بود.

مظنون به قتل لوبکه که دارای پیشینه راست‌گرایی افراطی است ابتدا به قتل این سیاستمدار اعتراف کرده بود، اما سپس اعترافش را پس گرفت.

مناسبت اعتراضات در هاله دیدار اعضا و طرفداران جنبش هویت‌طلبان با یکدیگر در این شهر بود. هواداران این گروه خانه‌ای در شهر هاله دارند که مرکز گروه در آلمان محسوب می‌شود. سازمان امنیت داخلی آلمان این گروه را به تازگی، در یازدهم ژوئیه، به عنوان راست افراطی دسته‌بندی کرده، یعنی از نظر این سازمان، گروه جنبش هویت‌طلبان ضد اصول بنیادین آزادی‌خواهانه و دموکراتیک در آلمان است.

پس از تظاهرات امروز، هویت‌طلبان اجازه راهپیمایی پیدا نکردند و پلیس آن‌ها را در برابر خانه‌شان و جدا از شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی نگه داشت.

در اعتراض به هویت‌طلبان در قلب شهر هاله که جمعیتی نزدیک به ۲۳۰ هزار نفر دارد، برنامه‌های هنری برگزار شد و نیز دکه‌هایی برای اطلاع‌رسانی برپا شده بود. محور برنامه‌ها موضوع باز بودن به روی جهان و جهانیان بود. شرکت کنندگان در تظاهرات روی پلاکاردهایی که حمل می‌کردند از جمله نوشته بودند «در مراکز نازی‌ها را ببندید» یا «هیچ کس به نازی‌ها احتیاج ندارد».

برند ویگاند، شهردار هاله، طی سخنرانی خود در میدان مرکزی هاله گفت که هیچ نوع از افراط‌گرایی‌قابل قبول نیست. او در عین حال هشدار داد: «ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که عوام‌گرایان، جنبش‌های افراطی و توطئه‌گران با نظریه‌هایشان مدام در آلمان، اروپا و تمامی جهان زمینه باروری می‌یابند.»

به گزارش پلیس آلمان به جز چند برخورد کوچک، در مجموع تظاهرات روز شنبه در هاله با آرامش برگزار شد.

 پلیس هاله همچنین تأکید کرد که حدود ۲۵۰ تن از طرفداران جنبش هویت‌طلبان به هاله آمده بودد.

در این میان یورگ مویتن، رئیس حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان، ابراز تردید کرده نسبت به اینکه سازمان امنیت داخلی آلمان برای داوری درباره گروه‌های چپ و راست از معیارهایی یکسان استفاده می‌کند.

 مویتن به گروه رسانه‌ای فونکه در روز شنبه گفت: «من از جنبش هویت‌طلبان هیچ مورد عمل خشونت‌آمیز آن گونه که ما از چپ‌ها می‌شناسیم، نمی‌شناسم.» او افزود برای همین می‌توان پرسید که «مشاهدات سازمان امنیت آلمان تا چه حد منصفانه است».

تظاهرات علیه راست‌گرایی در دو شهر آلمان در ۷۵مین سالروز سوء قصد نافرجام علیه هیتلر و اعدام سرهنگ اشتاوفن‌برگ و چند تن دیگر از اعضای حلقه‌ اطراف او برگزار شد.

 

مکان: آلمان

منبع: خبرگزاری آلمان

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.