مکان: آمریکا/ منبع: توئیتر

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» روزنامه‌ نگار و ستون نویس واشنگتن پست و منتقد سعودی که سال گذشته میلادی در کنسولگری کشورش در استانبول کشته شد، عکس هایی را در کنار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد.

خدیجه چنگیز زیر این تصاویر نوشت: «زمانی که دل‌ ها به هم نزدیک شوند زبانی سخن می‌ گوید که ترجمه آن دشوار می‌ شود. با زنی قدرتمند که عضو کنگره است @پلوسی دیدار کردم و غم و غصه‌ مان شررا با هم به اشتراک گذاشتین و آن غم از دست دادن محبوبی است که قلمی آزاد داشت. او طی سفرم به آمریکا از من دعوت کرد تا به دفتر کارش بروم و با وی از نزدیک آشنا شوم. من افتخار آشنایی با وی و حمایت کاملش را از مساله ای داشتم که درخواست من و درخواست تمامی کسانی است که آزادانه می‌ نویسند.»

 

Untitled

 

پیشتر خدیجه جنگیز برای نخستین بار مقابل کنگره آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی صحبت کرده و خواستار تحقیق و بازجویی کامل و شفاف درباره پرونده خاشقجی و ارجاع عاملان قتل وی به دادگاه شده بود.

خدیجه چنگیز می گوید نمی تواند باور کند که هنوز هیچ کس با عواقبی جدی برای آن جنایت روبرو نشده است.

چنگیز که به زبان ترکی از طریق مترجم به کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «نمی توانم درک کنم جهان در این باره هیچ کاری نکرده است.»

او در سخنانی احساسی در جلسه ای به مناسبت آزادی بین المللی رسانه و خطرات گزارشگری حقوق بشری گفت: «هنوز نمی توانم سر در بیاورم. هنوز نمی توانم مساله را بفهمم. هنوز احساس می کنم که از خواب بیدار خواهم شد.»

خدیجه چنگیز خواهان وضع تحریم برای مجازات عربستان سعودی شد و از واشنگتن خواست برای آزادی زندانیان سیاسی در عربستان فشار بیاورد: «ما هنوز نمی دانیم او برای چه کشته شد. ما نمی دانیم جسدش کجاست.»

چنگیز گفت با این امید به واشنگتن آمده است تا موجب واکنشی محکم تر به مرگ نامزدش شود.

خدیجه چنگیز گفت ترامپ ماه ها پیش از او برای حضور در کاخ سفید دعوت کرده بود، اما او به دلیل عدم اطمینان نسبت به واکنش ترامپ نیامده بود. 

خدیجه چنگیز آخرین فردی بود که قبل از ورود جمال خاشقجی به داخل کنسولگری عربستان در استانبول وی را دیده و با او ارتباط برقرار کرده بود.

نامزد جمال خاشقجی در ادامه با طرح این سوال که «ما نمی دانیم چرا او کشته شده و جسد او کجاست؟» تاکید کرد: «دو انتخاب پیش روی ما است؛ یا باید به این رویکرد تظاهر کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده، و یا کلیه منافع از جمله منافع بین المللی و سیاسی را کنار بگذاریم و بر ارزش های یک زندگی بهتر تمرکز کنیم.»

​خاشقجی اکتبر سال گذشته میلادی برای انجام کارهای اداری مرتبط با ازدواج تازه خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد اما هرگز سالم از آنجا خارج نشد. گزارش های تایید شده از سوی دستگاه اطلاعاتی ترکیه و نیز تایید مقامات ریاض حکایت از قتل این روزنامه نگار و مثله کردن جسد وی دارد.

روزنامه واشنگتن پست از نخستین منابع خبری بود که نسبت به ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد سعودی هشدار داده و سپس با پوشش گسترده این ماجرا عناصر بلند پایه حکومت عربستان سعودی را مسئول اصلی قتل وی معرفی کرده بود.

سنای آمریکا پیش از این محمد بن سلمان را به عنوان «مسئول» اصلی قتل جمال خاشقجی معرفی کرده است.

 

مکان: آمریکا

منبع: توئیتر

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.