مکان: خارطوم، سودان/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، برخی شاهدان از تیراندازی و شلیک نارنجک های صوتی و گاز اشک آور در محل تحصن تظاهرات کنندگان در برابر مقر فرماندهی ارتش سودان در «خارطوم» خبر داد.

معترضان سودانی می گویند نیروهای امنیتی تلاش می کنند با توسل به زور آنها را متفرق کنند.

هزاران معترض از روز شنبه در برابر مقر فرماندهی ارتش سودان تجمع کرده اند و خواستار حمایت ارتش از آنها در تلاش برای سرنگونی دولت «عمر البشیر» و تشکیل دولت انتقالی شده اند.

 

00

000

 

معترضان با برپا کردن چادرهایی در مقابل کاخ ریاست جمهوری و قرارگاه عمر البشیر از چند روز پیش به تظاهرات اعتراضی خود ادامه می‌ دهند.

فرماندهی ارتش سودان بعد از نشست با عمر البشیر بر پایبندی به وی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح تاکید کرد. طبق گفته این فرماندهی، ارتش با هیچ گروه سیاسی مذاکره نکرده و نخواهد کرد.

برخی منابع تاکید کردند که تلاش‌ ها برای متفرق کردن تحصن در مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان موفقیت آمیز نبوده است. شاهدان عینی اعلام کردند که دو سرباز از ارتش سودان و یک نیروی امنیتی کشته شدند.

«عوض بن عوفان» وزیر دفاع سودان در واکنش به اتفاقات رخ داده، گفت، ارتش اجازه نخواهد داد کشور به سمت آشوب کشیده شود.

روز دوشنبه وزیر کشور سودان در پارلمان از زخمی شدن 15 شهروند و 42 تن از نیروهای امنیتی سودان خبر داد. همزمان در گزارش‌ های دیگری به نقل از شاهدان عینی آمده است که صبح دوشنبه تعدادی از سربازان ارتش برای حفاظت از مردم در برابر حمله نیروهای امنیتی صف کشیدند. 

با کشته شدن 2 نفر در تظاهرات روز دوشنبه شمار کشته‌ شدگان به 7 نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری‌ های دولتی از شروع تظاهرات سودان تاکنون 38 نفر کشته شده‌ اند. سازمان دیده‌ بان حقوق بشر تعداد کشته‌ شدگان در تظاهرات سودان را 51 نفر اعلام کرده است. 

 

0000

 

دولت عمر البشیر 30 سال پیش با یک کودتای نظامی به قدرت رسید. او چند ماه است که زیر فشار تظاهرات گسترده مخالفان قرار دارد. این کشور با بحران اقتصادی جدی روبرو است. اقتصاد سودان از حدود 20 سال پیش از سوی آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.   

تظاهرات سودان با اعلام افزایش قیمت مواد غذایی در اواسط ماه دسامبر (حدود 4 ماه پیش) در چند شهر بزرگ این کشور آغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد. 

عمر البشیر که 75 سال دارد به دلیل اتهام جنایت علیه بشریت و قتل‌ عام در دارفور تحت پیگرد دیوان کیفری بین‌ المللی است.   

 

00000

 

مردمی که در تظاهرات خونین هزاران نفری در شهرهای گوناگون سودان علیه سیاست‌ های اقتصادی دولت اعتراض می‌ کنند، خواستار استعفای البشیر هستند.

 

مکان: خارطوم، سودان

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.