مکان: الجزایر/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف الجزایر علیه کاندیداتوری «عبدالعزیز بوتفلیقه» در انتخابات ریاست جمهوری ‌همچنان ادامه‌ دارد. دانشجویان هم در اعتراض به خیابان‌ ها ریختند. این درحالی‌ است که بوتفلیقه درخواست کاندیداتوری خود را رسما تقدیم کرد.

شهرهای مختلف الجزایر طی 10 روز اخیر شاهد تظاهرات گسترده مردم علیه کاندیداتوری مجدد بوتقلیقه است.

 گزارش‌ ها حاکی از به خشونت کشیده شدن این اعتراض‌ هاست. پلیس ضد شورش در برخی از این تجمعات اعتراض آمیز برای متفرق کردن جمعیت به خشونت متوسل شد.

تظاهرات مشابهی هم در فرانسه در حال برگزاری است که نشان‌ دهنده عمق خشم و اعتراض الجزایری‌ های ساکن فرانسه به تصمیم بوتفلیقه است.

 رئیس جمهور 82 ساله الجزایر یکشنبه رسما اعلام کرد برای پنجمین دوره کاندید انتخابات ریاست جمهوری شده ‌است.

عبدالعزیز بوتفلیقه ماه فوریه اعلام کرد قصد دارد برای دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود. این پنجمین دوره است که او کاندید ریاست جمهوری می‌ شود. بوتفلیقه برای نام‌ نویسی در انتخابات ریاست جمهوری به حضور در دفاتر نیازی ندارد.

این تصمیم بوتفلیقه اعتراضات گسترده بی‌ سابقه‌ ای ‌را برانگیخته است. شهروندان الجزایر نسبت به فساد گسترده در این کشور اعتراض دارند و معتقدند در شرایطی که رئیس جمهور سال‌ هاست در محافل عمومی دیده نشده و اداره کشور را به دست نزدیکانی از دید آنها بی کفایت سپرده است، شایستگی کاندیداتوری مجدد در انتخابات را ندارد..

رئیس جمهور الجزایر از سال 2013 پس از اینکه از سکته قلبی جان سالم به‌ در برد، در محافل عمومی دیده نشده است. او برای خدمات پزشکی مرتبا به سوئیس می‌ رود و اخیرا گفته شده در کماست.

مهلت ثبت نام نامزدها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر نیمه شب یکشنبه به پایان رسید.

6 نفر تا ساعت 15 به وقت گرینویچ در شورای قانون اساسی الجزایر ثبت نام کرده بودند. ژنرال بازنشسته «علی غدیری» اصلی ترین چهره در میان رقبای بوتفلیقه است. وی از اواخر سال 2018 میلادی وارد صحنه سیاسی الجزایر شده است و به هیچ حزبی تعلق ندارد. 5 کاندیدای دیگر چندان مهم به نظر نمی رسند. «عبدالعزیز بلایید» شاخص ترین آنهاست. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014، 3 درصد آرا را به دست آورد. «رشید نکاز» کاندیدای دیگری است که شهرتش به سبب حضور زیاد در شبکه های اجتماعی است. وی تاجر است و پیش بینی می شود صلاحیتش رد بشود.

این در حالی است که «علی بنفلیس» رقیب اصلی بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری سال های 2004 و 2014، در انتخابات ریاست جمهوری آتی شرکت نخواهد کرد.

قرار است حزب بنفلیس موسوم به «پیشروی آزادی ها» بیانیه ای در توضیح دلایل این انصراف منتشر کند.

 بنفلیس از زمان اعلام خبر کاندیداتوری بوتفلیقه برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری، از اعلام موضع طفره می رفت. 

مخالفان تلاش کردند کاندیدای واحدی برای رقابت با بوتفلیقه در انتخابات روز 18 آوریل معرفی کنند ولی موفق نشدند.

 

27bab4e1d265931e0cff92ce78b671646e227f19

_105872321_mediaitem105873186

5c7bd6fec03c0e577cba4515

Algerie-manifestations-d-etudiants-contre-un-5eme-mandat-de-Bouteflika

 

مکان: الجزایر

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.