مکان: واشنگتن، آمریکا/ منبع: سی ان ان

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نشست خبری رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار به صحنه درگیری لفظی وی با خبرنگاران و توهین به برخی رسانه های آمریکایی تبدیل شد.

ماجرا از آن جایی آغاز شد که «جیم آکوستا» همان خبرنگار جنجالی سی ان ان که پیشتر هم با ترامپ وارد درگیری های لفظی شده بود، تلاش کرد با ارجاع به آمارهای وزارت امنیت داخلی آمریکا که دولت ترامپ آنها را منتشر می کند، این مساله را خاطر نشان شود که ارتباط معناداری میان مهاجرانی که وی آنها را خطرناک و مهاجم توصیف می کند با میزان قتل و جرم و جنایت در آمریکا وجود ندارد.

 

1

 

آکوستا گفت: «شما اطلاعاتی را درباره آنچه در مرزها روی می دهد ارائه و آن را یک تهاجم توصیف می کنید، صحبت از زنانی می کنید که دهانشان را چسب زده اند، با این حال گزارش های زیادی وجود دارند، آمارهای جنایی زیادی وجود دارند، داده های وزارت امنیت داخلی آمریکا وجود دارند که نشان می دهند گذر از مرزها (عبور مهاجران غیر قانونی به خاک آمریکا) به کمترین میزان خود رسیده است و مهاجران ثبت نشده نیز کمترین جرائم را مرتکب شده اند.» 

ترامپ گفت: «شما که اصلا به این آمارها اعتقادی ندارید. اگر به آمارها باور دارید به زندان های فدرال نگاهی بیندازید.»

آکوستا گفت: این را می خواهم از شما بپرسم که جواب شما به منتقدانی که می گویند شما در واقع وضعیت اضطرار و فوق العاده ملی را ایجاد می کنید، صحبت این چنینی را مطرح می کنید تا به دیوار برسید. 

ترامپ با اشاره به زنانی که در نشست خبری خود حاضر کرده بود، کسانی که نزدیکانشان به دست مهاجران غیر قانونی کشته شده بودند، گفت: از این زنان بپرسید که دختران و پسرانشان را از دست داده اند. علت هم این است که سوالی که می پرسید سوالی بسیار سیاسی است، شما برنامه ای دارید، شما از سی ان ان هستید، خبرگزاری جعلی هستید. برنامه ای دارید.

وی ادامه داد آمار و ارقامی که شما می دهید اشتباه هستند. به آمار جمعیت زندان های فدرال نگاه کنید. نگاه کنید چند نفر هستند و درصد مهاجران خارجی چیست. این سوال جعلی است.

خبرنگار بعدی که برای سوال کردن از رئیس جمهور آمریکا بلند شد گفت در ادامه همین مساله، با در کنار هم قرار دادن آمار جرائم، آماری که گشت های مرزی می دهند و آماری که دولت می دهد نشان می دهند که مهاجران غیر قانونی کاهش یافته است، خشونتی در مرزها نیست. منظور اینکه میزان خشونتی که گفته می شود نیست. 

 

2

 

ترامپ گفت: می گویید خشونتی وجود ندارد؟ هفته گذشته 26 نفر در درگیری های مرزی کشته شده اند، یک مایل آن سو تر از جایی که من رفته بودم. 

خبرنگار گفت: من هم رفته بودم، درک می کنم ولی سوال اینجاست که شما آمارتان را از کجا می آورید؟ زیرا بخشی عمده از گزارش آماری جرائم که دیده ایم نشان می دهد خشونت ها در گذرگاه های مرزی کاهش یافته است، مهاجران غیر قانونی کمتر و خشونت نیز کمتر شده است. مبنای شما برای این کار چیست؟

ترامپ با عصبانیت با نیمه کاره گذاشتن سوال خبرنگار گفت صبر کن! بنشین! یک سوالت را پرسیدی! 

 

3

 

ترامپ در این نشست خبری گفت: «قصد دارم امروز دستور وضعیت فوق‌ العاده را امضا کنم و روسای جمهور سابق این کار را انجام داده بودند و کسی به این موضوع حساس نبود. ساخت دیوار در مرز با مکزیک باعث توقف مهاجرت غیرقانونی خواهد شد و این دیوار 100 درصد کارایی خواهد داشت.»

ترامپ در توهین به خبرنگاران ید طولایی دارد.

در نوامبر 2018  همین جیم آکوستا، خبرنگار شبکه سی‌ ان‌ ان پس از درگیری لفظی با ترامپ مدتی از ورود به کاخ سفید منع شد.

پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ ای آمریکا، دونالد ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید شرکت کرد. وی در جریان این کنفرانس بارها پرسش‌ های خبرنگاران را با عباراتی مثل «ببخشید، شما را صدا نکرده بودند» قطع کرد.

اما اوج کشمکش ترامپ با خبرنگار سی‌ ان‌ ان بود. زمانی که آکوستا پس از پرسشی درباره کاروان مهاجران آمریکای مرکزی، از رئیس جمهور درباره احتمال افزایش نقش دموکرات‌ ها در تحقیقات راجع به دخالت روسیه در انتخابات 2016 پرسید. دونالد ترامپ در پاسخ وی را یک فرد «بی‌ ادب و گستاخ» خطاب کرد و گفت سی‌ ان‌ ان باید از اینکه شما برایش کار می‌ کنید، خجالت بکشد.

 

880x495_cmsv2_4d5dc83d-6edb-5cda-8552-981dc9223d35-3424002

 

وقتی این خبرنگار بدون توجه به دستور ترامپ سعی کرد صحبت‌ هایش را ادامه دهد، دونالد ترامپ به وی گفت: «سی‌ ان‌ ان با اخبار دروغی که پخش می‌ کند، دشمن مردم است.»

پس از این نشست خبری پرحاشیه، جیم آکوستا اعلام کرد مجوز ورود وی به کاخ سفید «تا اطلاع ثانوی» لغو شده است؛ البته پس از شکایت سی ان ان، این مجوز به او بازگردانده شد.

روابط میان رسانه‌ های آمریکایی و کاخ سفید، از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره شده است. ترامپ بارها بسیاری از رسانه‌ های مخالف این کشور را به انتشار اخبار دروغ و جعلی متهم کرده است.

 

مکان: واشنگتن، آمریکا/ منبع: سی ان ان

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.