منبع: خبرگزاری اسپوتنیک عربی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  خبرگزاری اسپوتنیک در کاریکاتوری خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از معاهده سلاح های هسته ای را به «سوخته شدن تر و خشک با هم» تشبیه کرده است.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز دوشنبه گفت که فروپاشی معاهده از بین بردن موشک های کوتاه برد و میان برد به زیان امنیت و ثبات جهانی است.

روز گذشته-یکشنبه- نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه این کشور اعلام کرد: «خروج آمریکا از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌برد بسیار خطرناک است.»

به گفته این مقام وزارت خارجه روسیه تصمیم واشنگتن برای خروج از این پیمان بی شک با انتقاد جامعه جهانی روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز در این ارتباط اعلام کرده است که ایالات متحده آمریکا باید تبعات تصمیم خود را برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و تاثیری که این تصمیم بر اروپا و تلاش های آتی خلع سلاح در جهان خواهد گذاشت، در نظر بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه به صورت یکجانبه اعلام کرد که کشورش از این پیمان بین المللی با روسیه که در دوره جنگ سرد منعقد شده، خارج می شود.

رئیس جمهوری آمریکا نقض این توافق توسط مسکو را دلیل و بهانه خروج کشورش از آن عنوان کرد.

پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد، در سال ۱۹۸۷، توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی، امضا شد.

این پیمان سبب شد تا سایت های هسته ای دو کشور به مدت ده سال مورد بازرسی قرار گیرد و بیش از دو هزار موشک هسته ای کوتاه و میان برد نابود شود.

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی پیش از فروپاشی این کشور در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱، نیز روز یکشنبه در واکنش به خروج آمریکا از این پیمان، دونالد ترامپ را به دلیل اتخاذ چنین تصمیمی یک فرد فاقد درایت و «کم عقل» توصیف کرد.

آقای گورباجف که سخنانش توسط خبرگزاری اینترفاکس منتشر شده در ادامه تاکید کرد: «به هیچ وجه نباید توافقنامه های قدیمی خلع سلاح از اعتبار بیافتد. این یک اشتباه بزرگ است. آیا فهمیدن این نکته که پس زدن این توافق ها از کم درایتی ناشی می شود، دشوار است؟»

 کرملین  همچنین در واکنشی اعلام کرده است که مسکو در پی دریافت توضیحات واشنگتن در خصوص طرح ترامپ برای متوقف کردن پیمان کنترل تسلیحات است.

مطابق این پیمان تولید و آزمایش موشک‌های کوتاه برد ۵۰۰ کیلومتر تا میان بردهایی ۵۵۰۰ کیلومتری منع می‌شد.

 

منبع: خبرگزاری اسپوتنیک عربی

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.