از سال 2015 عربستان و یمن ائتلاف نظامی ای را در جنگی علیه حوثی ها رهبری کرده اند که به جنایت خونینی بدل شده و تلفات فاجعه باری برای یمنی ها از جمله شیوع گرسنگی و بدترین نوع اپیدمی وبا به دنبال داشته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: جنگ عربستان سعودی در یمن بیش از سه سال است که جریان دارد، هزاران غیرنظامی کشته شده اند و آنچه که سازمان ملل متحد بدترین بحران انسانی در جهان نامیده، به وقوع پیوسته است. اما این دو هفته بحران به وجود آمده بر سر «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و مخالف سعودی ذهن جهان را از توجه به این جنگ منحرف کرد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی،که در حال حاضر بر سر پرونده خاشقجی زیر ذره بین است، اکنون با اتهام تازه ای برای پیگیری وحشیانه جنگ یمن مواجه است - یک بحران سیاسی دیگر برای عربستان سعودی و یک فاجعه برای فقیرترین کشور جهان عرب.

در خارج از یمن، این جنگ فاجعه بار بسیار نادیده انگاشته می شود.

سعودی ها اجازه ورود خبرنگاران خارجی را به شمال یمن نمی دهند؛ جایی که صحنه بزرگ ترین بمباران هوایی و جنایات و جدی ترین بحران گرسنگی است. بیشتر آمریکایی ها چیزی در مورد این جنگ نمی دانند؛ آمریکایی که ارتش آن به ائتلاف به رهبری عربستان در یمن کمک های اطلاعاتی، مالی و تسلیحاتی رسانده و به این ائتلاف در انجام جنایات جنگی بیشتر کمک رسانده است.

 

XX-Yemen-slide-K4HL-facebookJumbo

XX-Yemen-slide-2SCB-jumbo

0

00

000

 

از ماه ژوئن، این جنگ به بندر «حدیده» متمرکز شده است. ما در سفر سختی که این ماه به ورودی های این شهر داشتیم دریافتیم که جنگِ محمد بن سلمان به نظر می رسد از یک جهت در آستانه پایان یافتن باشد؛ البته برای یمنی هایی که در آن می جنگند و کشته می شوند.

از سال 2015 عربستان و یمن ائتلاف نظامی ای را در جنگی علیه حوثی ها رهبری کرده اند که به جنایت خونینی بدل شده و تلفات فاجعه باری برای یمنی ها از جمله شیوع گرسنگی و بدترین نوع اپیدمی وبا به دنبال داشته است.

تلاش های پی در پی سازمان ملل برای برقراری آتش بس با شکست روبرو شده است. 

برای محمد بن سلمان، این جنگ یک اشتباه فاجعه بار، در کنار محاصره شکست خورده او علیه قطر، ربودن نخست وزیر لبنان و در حال حاضر پرونده خاشقجی محسوب می شود.

اما برای یمنی ها، این خانه آنهاست. جنگ در حدیده بخش ویرانگری از جنگی است که کشورشان را نابود کرده است.

به نظر می رسد این جنگ پیش از تمام شدن، باعث خواهد شد برادران بیشتری برادرانشان را به خاک بسپارند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.