گزارش جی پلاس؛

ساخت و ساز با خاک سیاره "ماه" + عکس

محققان آژانس فضایی اروپا به دنبال بررسی خاک ماه به عنوان ماده‌ای خام برای تولید آجرهایی به منظور ساخت سکونتگاه‌هایی برای اقامت آینده بشر روی سطح ماه هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، با توجه به این که دانشمندان در فضا به دنبال سکونتگاهی برای اقامت بشر در آینده‌ای نزدیک هستند، قرار است به تازگی خاک کره ماه را مورد ارزیابی قرار دهند تا از آن به عنوان ماده‌ای خام برای تولید آجر جهت ساخت سکونتگاه در ماه استفاده کنند.

آنها با استفاده از شبیه‌سازی‌هایی که ویژگی‌های خاک واقعی کره ماه را تقلید می‌کنند، در نظر دارند که مشخص کنند آیا رنگ خاکستری و لبه‌های ناهموار دانه‌های این خاک می‌تواند سطح ماه را پوشش دهد و آیا این خاک برای ساخت سکونتگاه‌ها، جاده‌ها، سکوهای پرتابی و دیگر تأسیسات مناسب هستند یا خیر.

این سکونتگاه‌ها برای مواقعی قرار است احداث شوند که فضانوردان مدت زمان‌های طولانی‌تر را در آنجا ماندگار می‌شوند؛ بنابراین باید مکانی برای زندگی داشته باشند. علاوه بر این، داشتن محلی برای زندگی در فضا، فضانوردان را از تشعشعات مرگبار کیهانی در امان نگه می‌دارد.

از آنجایی که در حال حاضر ساخت یک بطری برای ارسال به فضا چیزی حدود 20 هزار دلار هزینه در پی دارد، ارسال محموله موارد ساختمانی از زمین به کره ماه به طور چشمگیری گران تمام خواهد شد. مهندسان فضایی برای کاهش این هزینه‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند در صورت مساعد بودن شرایط، از خاک کره ماه برای ساخت سکونتگاه استفاده کنند. در واقع، خاکی که محققان از کره ماه جمع‌آوری می‌کنند جایگزین مناسبی محسوب می‌شود که قابلیت سوزاندن، خرد شدن یا فشرده شدن برای تبدیل به آجر را دارد.

محققان آژانس فضایی اروپا معتقدند که زمین و کره ماه تاریخچه زمین‌شناسی بسیار مشابهی دارند و خاک ماه در نتیجه اثرات شهاب‌سنگی و تشعشعات کیهانی روی جریان‌های گدازه‌‌ای ماه ایجاد شده است. محققان با بررسی نمونه‌هایی از پودر آتشفشانی در آلمان دریافتند که این خاک از مواد مشابهی ساخته شده که خاک شبیه‌سازی کره ماه موسوم به EAC-1 از آن ترکیب شده است.

2762638

خاک جمع‌آوری شده از سطح کره ماه نشان می‌دهد که دانه‌های خاک آن لبه‌های بسیار تیز و برنده‌ای دارند که می‌توانند خطراتی را به دنبال داشته باشند بنابراین آنقدر خشک است که به دلیل قرار گرفتن در معرض بمباران تابشی پی‌در‌پی، دارای شارژ الکترواستاتیکی است.

به گزارش جی پلاس؛ محققان نگران این موصوع هستند که این شارژ ممکن است ویژگی‌های خاک و دوام آن را به عنوان ماده‌ای مناسب ساخت و ساز تغییر دهد؛ بنابراین، تلاش می‌کنند ویژگی‌های این خاک را که در معرض تشعشعات فعال شده‌اند، دوباره تولید کنند.

دیدگاه تان را بنویسید