گزارش جی پلاس؛

ربات ها چطور روی احساسات انسان‌ها اثر می گذارند؟

گروهی از دانشمندان آلمانی با مطالعه روی افراد داوطلب و تعامل آنها با ربات‌ها دریافتند که ربات‌ها، روی احساسات انسان‌ها تاثیر می‌گذارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان در سال 2007 تحقیقی را انجام دادند به طوری که از عده‌ای داوطلب می‌خواستند که یک گربه ربات را خاموش کنند اما زمانی که گربه به آنها التماس می‌کرد که آن را خاموش نکنند، انسان‌ها بر سر دو راهی می‌ماندند. محققان تحقیق مشابهی را روی داوطلبان بیشتر و ربات‌های گوناگون انجام دادند.

محققان در مطالعات جدید خود، 89 داوطلب را مورد آزمایش قرار دادند و از آنها درخواست کردند تا با ربات Nao در ارتباط باشند و به بالا رفتن هوش ربات کمک کنند. محققان از داوطلبان خواستند که ربات را خاموش کنند تا ربات از آنها بخواهد چنین کاری نکنند. آنها مشاهده کردند که ربات علاوه بر درخواست کلامی از افراد، با حرکات خود هم التماس خود را به آنها نشان می‌داد.

دانشمندان در نهایت اعلام کردند که 43 داوطلب در تصمیم‌گیری میان درخواست محققان و ربات‌ها مردد بودند. 13 نفر از داوطلبان تا مرز اجابت درخواست ربات پیش رفتند و مابقی، مدت زمان بیشتری طول کشید تا ربات را خاموش کنند. یافته‌ها حکایت از آن دارد که انسان‌ها چنان به ربات‌ها ویژگی انسانی می‌بخشند که حتی در دام تحریک‌های عاطفی ربات‌ها می‌افتند. محققان همچنین دریافتند قبل از این که از داوطلبان بخواهند ربات‌ها را خاموش کنند، به نظر می‌رسد که نوع و طول ارتباط آنها با ربات‌ها هم روی تصمیم‌گیری آنها تأثیری نمی‌گذارد.

محققان بعد از این آزمایش، با داوطلبانی که از خاموش کردن ربات‌ها امتناع کرده بودند گفتگو کردند و همه آنها تنها به خاطر درخواست ربات‌ها، آنها را خاموش نکرده بودند و عده‌ای هم نگران ربات شده بودند که مبادا کار اشتباهی می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید