گزارش جی پلاس/ دانشمندان ماساچوست اعلام کردند؛

کشف راه های جدید برای درمان آلزایمر

محققان در شرایط آزمایشگاهی موفق شدند پیشرفت بیماری آلزایمر را مطالعه کنند و راه‌های تازه‌ای را برای درمان آن بیابند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ مغز انسان قطعه پیچیده‌ای از ماشین است که تشخیص بیماری آلزایمر را دشوار می‌کند. محققان بیمارستان عمومی ماساچوست برای درک بیشتر این بیماری و یافتن راه‌های تازه درمانی، با کشت سلول‌های عصبی انسانی در شرایط آزمایشگاهی که التهاب عصبی را نشان می‌دهند و عنصر کلیدی در بیماری آلزایمر هستند، مدلی از این بیماری را ایجاد کردند.

این نخستین باری نیست که محققان نمونه‌ای بیماری آلزایمر را در محیط آزمایشگاهی فراهم کرده‌اند. محققان پیش از این در سال 2014، سلول‌های عصبی انسانی حامل ژن‌های مرتبط با بیماری آلزایمر وراثتی را کشت دادند و سپس از نوعی سیستم بر پایه ژل استفاده کردند که این رشته‌های عصبی را وادار به تولید پلاک‌های بتا آمیلوئیدی می‌کرد. این پلاک‌ها از شاخص‌های ابتلا به آلزایمر است.

محققان در نمونه آلزایمر آزمایشگاهی، پلاک‌های ایجاد شده بر اثر ابتلا به بیماری آلزایمر را جمع‌آوری کردند اما باعث ایجاد التهاب عصبی نمی‌شدند. تحقیقات نشان می‌دهد که ما در مغز خود پلاک‌های بسیاری داریم که علائمی ندارد اما زمانی که التهاب عصبی بروز می‌کند، رشته‌های عصبی زیادی از بین می‌روند و اختلال عصبی ناشی از زوال عقل رخ می‌دهد.

محققان این آزمایش را در داخل یک دستگاه میکروفلوئیدیک تکرار کردند. این دستگاه از دو محفظه دایره‌ای شکل تشکیل شده است که داخل هم قرار گرفته‌اند. آنها، سلول‌های عصبی با استعداد ژنتیکی ابتلا به آلزایمر را در محفظه داخلی کشت دادند. دانشمندان بعد از یک هفته، متوجه شدند که میزان پلاک‌های بتاآمیلوئید و پروتئین «تائو» در رشته‌های عصبی و دیگر سلول‌ها بالاتر رفته است. این پروتئین منجر به ایجاد بیماری عصبی می‌شود.

سپس محققان برخی سلول‌های انسانی را به محفظه خارجی اضافه کردند. این سلول‌ها در واکنش به پروتئین‌های موجود در رشته‌های عصبی محفظه داخلی، به سمت داخل حرکت کردند. این سلول‌ها با حمله به رشته‌های عصبی، به سلول‌های حیاتی آسیب وارد کرده و میزان عوامل التهابی را افزایش می‌دهند. بعد از گذشت 6 روز، 20 درصد رشته‌های عصبی و سلول‌های حامی، بعد از آن از بین رفتند. محققان با مدل‌سازی بیماری آلزایمر و درک بهتر از آن، راه‌های تازه‌ای برای مبارزه با این بیماری پیدا می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید