گزارش جی پلاس/ محققان فرانسوی دریافتند:

درمان جدید پسوریازیس با تغییر رژیم‌ غذایی

محققان با مطالعه روی بیش از 3500 فرانسویِ مبتلا به پسوریازیس دریافتند افرادی که از رژیم‌غذایی سالم‌تری استفاده می‌کردند، شدت علائم بیماری در آنها کمتر بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان طبق مطالعات گسترده‌ای که انجام داده‌اند، معتقدند رعایت رژیم‌ غذایی در بیماران مبتلا به پسوریازیس از شدت علائم آنها می‌کاهد و کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد. در این میان، رژیم مدیترانه‌ای یکی از بهترین رژیم‌های غذایی برای آنها محسوب می‌شود.

رژیم مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، روغن زیتون و دانه‌های خوراکی و مقداری گوشت قرمز و مواد لبنی است. محققان انجمن قلب آمریکا همواره این رژیم غذایی را برای داشتن قلبی سالم توصیه کرده‌اند. در حال حاضر مشخص شده است که این رژیم به مبارزه با اختلالات سیستم ایمنی در مبتلایان به پسوریازیس هم کمک می‌کند.

پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف از بیماری های خود ایمنی، غیر مسری و مزمن پوستی است که به علت تولید سریع سلول های پوستی ایجاد شده و با پوسته پوسته شدن سطح پوست همراه است.

از نشانه های شایع پسوریازیس التهاب و قرمزی ناحیه آسیب دیده است، فلس های پوستی در پسوریازیس معمولی به رنگ نقره ای سفید و ضخیم می باشد که روی زخم های قرمز رنگ کشیده شده و گاهی زخم ها ترک خورده و خونریزی می کند.

محققان فرانسوی بر این باورند که در صورت تأیید این یافته‌ها، تغییر شگرفی در کیفیت زندگی مبتلایان به پسوریازیس ایجاد می‌شود و آنها می‌توانند بیماری خود را با تغییر رژیم غذایی تا حد زیادی کنترل کنند. محققان علاوه بر بررسی رژیم غذایی در مبتلایان به پسوریازیس، سن، میزان فعالیت بدنی، چاقی، استعمال سیگار و دیگر عوامل پرخطر را نیز مورد ملاحظه قرار دادند.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است بیمارانی که در حد متوسط یا زیاد از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کردند و رژیم روزانه آنها قرابت زیادی به این نوع رژیم غذایی دارد، شدت کم‌تری از علائم بیماری را تجربه می‌کنند. آنها علت خاصی برای آن نیافتند اما بر این باورند که رعایت رژیم‌های غربی که چربی و مواد قندی بیشتری در آن استفاده می‌شود، با توجه به ناسالم و التهاب آور بودن، بیماری پسوریازیس را در مبتلایان شدت می‌بخشد.

اما در این میان، رژیم مدیترانه‌ای روی سیستم ایمنی بدن یا میکروب‌های سالم موجود در روده‌ها تأثیر مثبت داشته و باعث کاهش علائم پسوریازیس می‌شود. این رژیم مفدی غذایی سرشار از ویتامین‌های A، D، E، اسیدفولیک و اسیدهای چرب امگا 3 است که همه آنها اثرات ضد التهابی دارند.

دیدگاه تان را بنویسید