گزارش جی پلاس؛

خمیردندان‌هایی که باعث دیابت می شوند!

محققان بر این باورند که مواد سفیدکننده موجود در خمیردندان‌ها، کرم‌های ضدآفتاب و لوازم آرایشی و بهداشتی منجر به بروز دیابت نوع 2 می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، یافته‌های جدید حاکی از آن است که موادشیمیایی سفیدکننده به کار رفته در موادغذایی، داروها، خمیردندان‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و دستمال‌های سفید ممکن است باعث بروز دیابت نوع 2 در افراد شود.

دی‌اکسید تیتانیوم به طور گسترده‌ای در غذاها و لوازم آرایشی و بهداشتی با هدف سفیدکنندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان دانشگاه تگزاس کریستال‌های این ماده شیمیایی را در پانکراس مبتلایان به دیابت پیدا کرده‌اند که بیانگر ارتباط آن با ابتلا به این بیماری است. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، این ماده شیمیایی را در بدن خود ندارند.

این ماده شیمیایی با تحریک واکنش سیستم ایمنی سلول‌های سفید خونی، باعث التهاب می‌شود که باعث نابودی سلول‌های سالم در پانکراس می‌شود. بیش از 422 میلیون نفر در دنیا از دیابت رنج می‌برند که حدود 90 درصد آن به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.  

دی‌اکسید تیتانیوم از اواسط دهه 1900 میلادی جایگزین رنگ‌هایی با پایه سرب در کالاهای خانگی از جمله رنگ و مواد پلاستیکی شده است. دانشمندان معتقدند که از آن زمان به بعد، سالانه حدود 4 میلیون تن از این ماده شیمیایی در دنیا تولید شده است و این می‌تواند دلیل اصلی 4 برابر شدن شمار مبتلایان به دیابت نوع 2 از دهه 1970 به بعد باشد.

در واقع، استفاده از مواد سفیدکننده در این قبیل مواد می‌تواند یکی از علل اصلی شیوع بیماری دیابت نوع 2 در دنیا به شمار رود. دی‌اکسید تیتانیوم به صورت ذرات ریز به کار می‌روند و در صورتی که از راه تنفسی استنشاق شوند یا در موادغذایی یا نوشیدنی‌ها مصرف شوند، وارد جریان خون می‌شوند.

 

دیدگاه تان را بنویسید