گزارش جی پلاس/ دانشمندان ژاپنی مدعی شدند؛

درمان زوال عقل با امواج فراصوت

دانشمندان مدعی شده‌اند که با استفاده از امواج فراصوت توانسته‌اند نقص عملکرد شناختی را در موش‌های مبتلا به زوال عقل و آلزایمر درمان کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند که با استفاده از امواج فراصوت موفق شده‌اند نقص عملکرد شناختی را در موش‌های مبتلا به آلزایمر و زوال عقل عروقی درمان کنند. آنها این امواج را روی کل بافت مغز به کار می‌برند که باعث بهبود تشکیل عروق خونی و بازسازی سلول‌های عصبی می‌شود.

گروهی از دانشمندان دانشگاه Tohoku ژاپن آزمایش‌های خود را روی دو گروه از موش‌ها انجام دادند. یک گروه تحت یک عمل جراحی برای کاهش جریان خون‌رسانی به مغز قرار گرفتند و اثرات زوال عقلی عروقی را شبیه‌سازی کردند؛ در حالی که محققان، گروه دیگر موش‌ها را به طور ژنتیکی به گونه‌ای به لحاظ مهندسی تغییر دادند که شرایطی مانند آلزایمر در مغز آنها پدید آمد.

آنگاه دانشمندان فراصوت با شدت پایین را روزانه در سه جلسه 20 دقیقه‌ای به مغز موش‌های دو گروه فرستادند. موش‌های مبتلا به زوال عقل عروقی به مدت 5 روز، هر یک روز در میان این درمان را دریافت کردند. موش‌های مبتلا به آلزایمر هم به مدت 3 ماه، 11 روز درمان را دریافت کردند.

در نهایت، آزمایش‌های رفتاری نشان داد موش‌های تحت درمان در مقایسه با موش‌های تحت کنترل از هر دو گروه که درمان با امواج فراصوت روی آنها صورت نگرفته بود، در عملکرد شناختی با بهبود قابل توجهی روبرو شدند. در بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد که این درمان باعث افزایش تولید آنزیم مؤثر در تشکیل عروق خونی و در نتیجه افزایش تولید پروتئینی می‌شود که نقش کلیدی در بقا و رشد سلول‌های عصبی ایفا می‌کند.

این درمان هیچ عارضه جانبی ندارد. در واقع، درمان با امواج فراصوت با شدت پایین نوعی فیزیوتراپی غیرتهاجمی است که در بیماران سالمند پرخطر، بدون نیاز به انجام عمل جراحی یا بیهوشی انجام می‌شود و حتی بارها می‌توان آن را تکرار کرد.

دیدگاه تان را بنویسید