به گزارش جی پلاس؛

فناوری‌های نظامی که زندگی غیرنظامیان را تغییر داد +تصاویر/ قسمت دوم

در ادامه معرفی فناوری هایی که در طول تاریخ زندگی، نظامیان را تغییر داده اند، در این گزارش به مواردی دیگری می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ در بخش نخست این گزارش، به فناوری‌هایی اشاره کردیم که از سال‌ها قبل شکل گرفتند و امروزه به بخش مهمی از زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده‌اند. ادامه این فناوری‌ها را در گزارش امروز می‌خوانید.

غذاهای کنسروی

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image27-xfvaqbtsyz

تهیه غذا برای نیروهای نظامی و تجهیز آنها از نظر غذایی و دارویی یکی از ملزومات میادین جنگ است تا نیروها بتوانند در آرامش پیروز شوند. ایده غذایی که بتواند به مدت طولانی ماندگار شود و بتوان به راحتی با خود حمل کرد، جدید نیست. در سال 1810 میلادی، دولت فرانسه به کسانی که بتوانند حجم بالایی غذا را با روشی ارزان‌قیمت نگهداری کنند، جایزه نقدی قابل توجهی داد. یک مخترع، کشف کرد که غذای پخته شده داخل ظرف تا زمانی که در آن برداشته نشود، به بیرون نمی‌ریزید، بنابراین، ظروف دربسته مخصوص غذا ابداع شد. این غذاها برای سربازانی که در شرایط دشوار مجبور به حمل غذا بودند، مناسب بود.

بعد از سال‌ها، غذاهای کنسروی به بازار آمد. سربازان در جنگ جهانی دوم با همین جیره‌های مختصر غذایی از قبیل گوشت، سوسیس و لوبیای کنسروشده توانستند زنده بمانند.

پنیسیلین

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image28-jbnejcmt7r

الکساندر فلمینگ در جنگ جهانی اول به کاپیتانی در نیروهای سپاه پزشکی ارتش سلطنتی خدمت می‌کرد و شاهد مرگ و میر سربازان بر اثر عفونت ناشی از زخم‌های عفونی بود. داروهای ضدعفونت در آن زمان خیلی مؤثر نبودند و بیش از این که مفید باشند، برای بیمار ضرر داشند. چند سال بعد، فلمینگ نوعی قارچ کشف کرد که از آن ماده‌ای ترشح می‌شد که مانع از رشد باکتری‌ها می‌شد. این ماده بعدها پنیسیلین نام گرفت و به تولید انبوه رسید. پنیسیلین در جنگ جهانی دوم بسیاری از سربازان مجروح را درمان می‌کرد.

ساعت مچی

143526-gadgets-feature-27-military-technologies-that-changed-civilian-life-image2-z3dmus94kg

سربازان و نظامیان، اولین نمونه‌های ساعت‌های مچی را مورد استفاده قرار می‌دادند تا در مانورهای جنگی در میدان جنگ بدون اطلاع دشمن بتوانند با هم هماهنگ شوند. پس از سال‌ها، ساعت‌های مچی توسط مرمان غیرنظامی ساخته شد و بیشتر به عنوان یک ابزار تزئینی و کاربردی به کار رفت.

واکی تاکی

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image4-dv9zgmmklp

واکی‌تاکی‌های قدیمی مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر از جنگ جهانی دوم آغاز به کار کردند. این ابزار ارتباطی که مانند بی‌سیم عمل می‌کند، در ابتدا برای استفاده پیاده‌نظام‌ها ابداع شد و سپس، توپخانه زمینی و نیروهای تانک نیز از آن استفاده کردند تا بتوانند با نیروهای حاضر در میدان در ارتباط باشند. در زمان صلح، استفاده از واکی‌تاکی به زندگی روزمره افراد هم راه یافت و به ویژه در برخی مشاغل به کار رفت.

دید شب

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image5-hnidtruyoq

در جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان اولین دستگاه نظامی دید شب را ابداع کرد. تا اواسط دهه 1940، اولین دستگاه دید شب و فاصله‌سنج روی تانک‌های «پنتر» جنگی نصب شده بودند. مدتی بعد، سیستم دید شب کوچک‌تر و قابل حمل ساخته شد که روی اسلحه‌های «اس‌تی‌جی 44» تعبیه شدند تا مصارف استفاده از آنها گسترده‌تر شود. در حال حاضر، دید شب وارد دوربین‌های افراد معمولی شده و حتی روی خودروهای امروزی نیز نصب شده تا ایمنی آنها را در شب افزایش دهد.

جت‌پک

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image7-m0cverhgus

در سال‌های جنگ جهانی دوم و بعد از آن، ارتش نظامی آمریکا زمان و هزینه زیادی را برای تحقیق روی ساخت جت‌پک‌ها و وسایل نیروی محرکه فردی اختصاص داد. هدف اولیه این دستگاه‌ها، امکان شناسایی آسان موقعیت‌های دشمن و تأسیسات بود اما نیروها را نیز به سرعت از منطقه خطر دور می‌کرد. سال‌ها بعد، تلاش‌های زیادی برای تولید جت‌پک‌هایی با مصارف شخصی انجام شد.

خشک کردن انجمادی

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image8-l0bmdvrjwt

فرآیند خشک کردن انجمادی ابتدا در سال 1906 انجام شد اما بیشترین کاربرد آن به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد که در آن سرم خون به صورت فریز خشک می‌شد تا مانع از فاسد شدن آن هنگام انتقال شود. از این روش در درمان‌های پزشکی جراحت‌ها و نجات جان مصدومان استفاده می‌کنند. بعد از سال‌ها، فناوری خشک کردن انجمادی گسترش یافت و از آن در فرآوری موادغذایی، تولیدات دارویی، تولید سرامیک و تولید مصنوعات به کار رفت.

اپی‌پن

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image9-qhl6fotdcc

«اپی‌پن» اصلی در ارتش به عنوان یک موتور تزریق خودکار تولید شده بود که سربازان در میدان جنگ و زمانی از آن استفاده می‌کردند که در معرض سموم شیمیایی و عوامل عصبی قرار می‌گرفتند. طراحی این قلم تزریقی به گونه‌ای بود که سریع، بی‌خطر انجام می‌شد. این فناوری در سال‌های بعد در میان غیرنظامی‌ها هم مورد استفاده قرار گرفت و بیماران مبتلا به حساسیت‌های شدید برای تزریق اپی‌نفرین در مواقع اورژانسی از آن استفاده می‌کردند.

مخزن سوخت

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image10-p0xsortjnu

مخزن سوخت ابتدا در دهه 1930 توسط آلمانی‌ها تولید شد به طوری که نیروهای نظامی از آنها برای نگهداری و ذخیره 20 لیتر سوخت استفاده می‌کردند. از این رو، دیگر نیروها هنگام جنگ نگران به اتمام رسیدن سوخت خودروهای جنگی نبودند.

بانک خون و انتقال خون

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image11-r6tp0fbswn

در قتل عامی که طی جنگ جهانی اول روی داد، نیاز به انتقال و بانک خون به شدت احساس شد. یک ستوان کانادایی به نام «لارنس بروس رابرتسون» نخستین فردی بود که فناوری‌های انتقال خون را برای کمک به زخمی‌ها پذیرفت و برای راه‌اندازی این سیستم تلاش کرد و به سرعت مورد قبول واقع شد. در ابتدا، انتقال خون به دلیل ترس از انعقاد خون، باید از فردی به فرد دیگر انجام می‌شد. فناوری‌های انتقال خون و کمبود محلول‌ها پیشرفت کرد و بانک‌های خون برای کمک به مصدومان راه‌اندازی شد. امروزه، موضوع انتقال خون و بانک‌های خون ایجاد شده تا حد زیادی توانسته جان مصدومان حوادث را از خطر مرگ نجات دهد.

برنامه فضایی 

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image12-bi56zp9gau

مخترعان نازی در خلال جنگ جهانی دوم روی ساخت موشک‌های دوربرد کار می‌کردند که مأموریت آنها تحویل محموله‌های انفجاری با هدف حمله به دشمن بود. این نخستین گام‌هایی بود که انسان برای رسیدن به فضا انجام داد. آمریکایی‌ها بعد از جنگ، دانشمندان آلمانی را نیز در برنامه ساخت موشک V2 وارد کردند تا با آنها وارد رقابتی فضایی شوند و اولین ملتی باشند که به ماه می‌رسند. از آن زمان به بعد، سفر فضایی برای بسیاری از دانشمندان از جمله ایلان ماسک موضوع جالبی تبدیل شد. به لطف پیشرفت‌هایی که در این زمینه انجام شده، دانشمندان از سفر به مدار زمین به عنوان هدفی تجاری برای سیستم‌های ردیابی ماهواره‌ای، تلویزیون ماهواره‌ای و رادیوی ماهواره‌ای استفاده کرده‌اند.

عینک آفتابی

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image13-rcndyeu4py

ابداع عینک‌های آفتابی به دهه 1930 میلادی برمی‌گردد و اولین بار خلبانان نظامی برای محافظت از چشمان خود حین پرواز از آن استفاده کردند. آنها، این عینک‌ها را به دلیل مزیت‌هایی چون روشن‌تر، باریک‌تر و زیباتر بودن، با عینک‌های آفتابی قدیمی که مخصوص پرواز بودند، جایگزین کردند. در نهایت، عینک‌های آفتابی تحت برند Ray Bans تولید شدند و به طور عمومی مورد استفاده قرار گرفتند.

آمبولانس

143526-gadgets-feature-military-technologies-that-changed-civilian-life-image14-k62iarwncr

حوالی سال 1487، نخستین آمبولانس‌ها در میدان جنگ به کار آمدند. از این وسایل نقلیه در ارتش اسپانیا و برای رساندن سربازان زخمی از مناطق جنگی به مراکز درمانی مورد استفاده قرار گرفتند. البته، این آمبولانس‌ها بعد از پایان یافتن جنگ اقدام به جمع‌آوری مصدومان می‌کردند که در این میان، بسیاری جان خود را از دست می‌دادند. سال‌ها بعد، کالسکه‌هایی که با اسب حرکت می‌کردند، نقش آمبولانس را ایفا کرده و مصدومان را به سرعت از میدان جنگ دور می‌کردند. سال‌ها بعد، شکل آمبولانس‌ها متحول شد و به وسایل نقلیه موتوری تغییر یافت.

** برای مشاهده قسمت اول این گزارش، کلیک کنید

دیدگاه تان را بنویسید