جی پلاس؛

کشف جدید دانشمندان درباره گیاهان

محققان دریافتند سلول‌های گیاهی که قادر به فتوسنتز هستند، نقش مهمی در دفاع از گیاهان ایفا می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، کلروپلاست‌ها بخشی از سلول‌های گیاهی هستند که از طریق فتوسنتز، نور خورشید را به ماده‌غذایی برای گیاه تبدیل می‌کند. گروهی از محققان دریافتند زمانی که سیستم ایمنی گیاه باید فعال شود، کلروپلاست‌ها شکل و موقعیت خود را تغییر می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کلروپلاست‌ها قادرند بسته به موقعیت، می‌توانند به شکل‌های مختلف تغییر شکل یافته و در به داخل سلول حرکت کنند. یکی از این موقعیت‌ها زمانی است که یک میکروب بیماری‌زا به گیاه حمله می‌کند. در این شرایط، پلاستیدهای فتوسنتز کننده لوله‌های باریکی را به سمت هسته‌های سلولی گسترش می‌دهند که بیشتر اطلاعات ژنتیکی گیاه را در خود ذخیره می‌کنند. این لوله‌های باریک، خود را به غشای هسته می‌چسبانند.

کلروپلاست‌ها در راستای این لوله‌های باریک به سمت هسته حرکت می‌کنند. در آنجا، اندام‌ها، سیگنال‌های هشداردهنده‌ای را به هسته می‌فرستند که سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌ها تقویت می‌کند. محققان از اشیائی به اندازه مولکول تصاویر سه‌بعدی تهیه کردند. آنها از این طریق توانستند تعاملات بین لوله‌های باریک میکرولوله‌ها و میله‌های اکتینی را مشاهده کنند.

در ادامه، محققان از پروتئینی ویروسی برای آغاز واکنش سیستم ایمنی گیاه استفاده و مشاهده کردند که کلروپلاست‌ها بلافاصله لوله‌های باریکی را به سمت هسته گسترش دادند. اگر شکل‌گیری و حرکت این لوله‌ها سرعت گیرد، سیستم ایمنی گیاه سریع‌تر از حد معمول واکنش نشان می‌دهد. سیستم ایمنی سریع‌تر، آسیب احتمالی وارد شده به گیاه از سوی باکتری‌ها یا قارچ‌های بیماری‌زا کاهش می‌دهد.

دیدگاه تان را بنویسید