گزارش جی پلاس/ دانشمندان دریافتند؛

تحریک مغزی، خشونت را کاهش می‌دهد

مطالعات جدید حاکی از آن است که تحریک مغز با استفاده الکترودهایی که روی پوست سر چسبانده می‌شود می‌تواند خشونت را کاهش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، انسان‌ها از دوران ویکتوریا به منظور تقویت مهارت شناختی، روی ماده خاکستری مغز تأکید می‌کردند. اکنون محققان بر این باورند که تزریق انرژی به سمت راست مغز می‌تواند اهداف خشونت‌آمیز را در افراد بالغ کاهش دهد.

نوعی روش موسوم به «تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای» یا  TDCS در کوتاه‌مدت، جریان الکتریکی خفیفی را بین الکترودهای قرار گرفته روی پوسته سر فرد عبور می‌دهد. این جریان، فعالیت مغزی را در قسمت زیرین بافت مغزی افزایش یا کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا از روش TDCS روی افراد سالم استفاده کردند و دریافتند که یک روز پس از این کار، اهداف خشونت‌آمیز در آنها کاهش یافت. آنها بخشی از مغز به نام «قشر خلفی جانبی پیشانی» را برای این کار انتخاب کردند که در کنار سایر فعالیت‌ها، مسئول تصمیم‌گیری‌های اخلاقی و خشونت‌بار است.

محققان 86 فرد سالم را مورد مطالعه قرار دادند و به مدت 20 دقیقه روش «تحریک جریان مستقیم درون جمجمه‌ای» را روی مغز حدود نیمی از آنها انجام دادند و روی نیم دیگر، از شبه داروها استفاده کردند. روز بعد، محققان تست‌هایی را به منظور سنجش خشونت انجام دادند. آنها دریافتند افرادی که تحت درمان TDCS قرار گرفته بودند، کم‌تر مرتکب اقدامات خشونت‌آمیز می‌شدند و بیشتر از گروه دیگر، این کارها را غیراخلاقی می‌دانستند.

روش TDCS به عنوان روشی درمانی برای اختلالاتی چون افسردگی و ADHD به کار می‌رود. در این روش که توسط الکترودها انجام می‌شود، تفاوت‌های کمی در جایگزینی الکترودها ایجاد می‌شود که به میزان موی هر فرد بستگی دارد و حتی ضخامت جمجمه نیز می‌تواند روی ارسال جریان الکتریکی به مغز تأثیرگذار باشد.

جمجمه، عایق الکتریکی خوبی به شمار می‌رود. الکترودهایی که برای انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک جفت آند و کاتد تشکیل می‌شود. این جریان از آند به سمت کاتد و با این تصور که فعالیت مغز در زیر آند افزایش یافته، حرکت می‌کند. جریان الکتریکی از طریق مغز به شکل‌های مختلفی توزیع می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید