جی پلاس؛

ربات جدیدی که بدون موتور و نیرو در آب شنا می‌کند + عکس

محققان آمریکایی ربات‌های شناگری ساخته‌اند که برای حرکت در آب به موتور یا منبع تولید نیروی محرکه نیاز ندارند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، دانشمندان آمریکایی مؤسسه فناوری کالیفرنیا موفق به ساخت نوعی ربات شناگر شده‌اند که بدنه نرمی دارند و از مواد حساسی تولید شده‌اند که در مواجهه با تغییرات دمایی، تغییر شکل می‌دهند. این ربات برای شنا در آب به موتور یا منبعی برای تولید نیروی محرکه نیاز ندارد.

تغییر شکل مداوم مواد این ربات، به آن اجازه می‌دهد که بدون نیاز به موتور درون آب حرکت کند. این نمونه اولیه به محققان امکان می‌دهد ربات‌هایی بسازند که با توجه به محیطی که در آن قرار می‌گیرند، از طریق مواد ساخته شده از آن، حرکات خود را کنترل و حرکت کنند.

گروه تحقیقاتی از نوارهایی از پلیمر قابل انعطاف استفاده کرده‌اند که نسبت به تغییرات دمایی واکنش نشان می‌دهد. این مواد در هوای سرد منقبض و در هوای گرم منبسط می‌شود. نوارهای پلیمری در داخل بدن ربات نرم به یک کلید متصل و این کلید به یک پدال وصل شده است. انقباض و انبساط این نوارها باعث فعالیت کلید می‌شود که باعث شروع به کار پدال‌ها می‌شود و ربات را داخل آب به جلو حرکت می‌دهد.

این کلید از عنصری ساخته شده که در دو شکل هندسی متفاوت به ثبات می‌رسد. این کلید مانند نوارهای پلیمیر نیز از نوارهایی از جنس لاستیک ساخته شده‌اند. زمانی که پلیمر فعال شده به کلید فشار وارد می‌کند، کلید تغییر موقعیت می‌دهد. قرار دادن یک ربات سرد در آب گرم باعث انبساط نوارهای پلیمری می‌شود. باز شدن پلیمر فعال شدن کلید را به دنبال دارد که در نهایت، انرژی زیادی تولید می‌کند که پدال‌های ربات را به حرکت درمی‌آورد.

به لطف این مواد قابل تنظیم، یک ربات نرم می‌تواند با سرعت‌های مختلفی حرکت کند. محققان قادرند عملکردها و واکنش‌های ربات‌های نرم را با تغییر مواد تشکیل‌دهنده بدنه آنها، افزایش دهند. آنها می‌توانند در ساخت این ربات‌ها از پلیمرهایی استفاده کنند که به جای دما، نسبت به PH یا شوری آب واکنش نشان دهند.

دیدگاه تان را بنویسید