جی پلاس/ محققان دانشگاه هاروارد ابداع کردند؛

سوسک‌ جدیدی که اکتشاف می کند!

سوسک‌ها در حالت طبیعی می‌توانند تا بیش از 30 دقیقه زیر آب زنده بمانند. اما محققان سوسک‌های رباتیکی ساخته‌اند که بیش از این‌ها قادرند زیر آب بمانند و از این قابلیت برای اکتشاف زیر آب استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان دانشگاه هاروارد موفق به ساخت نوعی سوسک رباتیک موسوم به میکروربات‌ آمبولیتیک دانشگاه هاروارد (HAMR) شده‌اند که توانایی آنها را در زنده ماندن زیر آب افزایش داده‌اند. این ربات‌ها قادرند روی زمین راه بروند، در سطح آب شنا کنند و به مدت طولانی زیر آب راه بروند و از این طریق، امکان اکتشاف محیط‌های جدیدی را برای اکتشاف در اختیار ربات‌ها قرار می‌دهند.

در نسل جدید سوسک‌های رباتیک از پاهای نرم چندمنظوره‌ای استفاده می‌شود که بسته به سطح کششی و تنش سطحی آب، زمانی که باید شنا کند، روی آن شناور می‌ماند اما زمانی که این سوسک رباتیک نیاز به فرو رفتن داخل آب دارد، برای شکستن سطح آب از ولتاژ برق استفاده می‌کند. در این فرآیند که به «الکترووتینگ» معروف است، کاهش زاویه تماس بین یک ماده و سطح آب از طریق ولتاژ برق انجام می‌شود.

حرکت روی سطح آب به میکروربات امکان می‌دهد از موانعی که موجب غرق شدن آن می‌شود، فرار کند و پایین کشیدن آن را کاهش دهد. این سوسک‌های رباتیک چهار جفت باله نامتقارن و مخصوص شنا دارند که به کمک آنها می‌توانند روی سطح آب شنا کنند؛ به طوری که به راحتی در آب به سمت جلو شنا کرده و برمی‌گردند.

اندازه این سوسک‌های رباتیک یکی از مهم‌ترین عملکردهای آن به شمار می‌رود، چنانچه اگر اندازه آن کمی بزرگ‌تر بود، قرار گرفتن آن روی سطح آب با توجه به کشش سطح آب، مشکل‌زا می‌شد. از سوی دیگر اگر اندازه آن کوچک‌تر بود، قدرت کافی برای شکستن کشش سطحی آب و نفوذ به داخل آن را نداشت.

سوسک‌ رباتیک HAMR 1.65 گرم وزن دارد و به بزرگی گیره کاغذ است. این ربات قادر است 1.44 گرم بار اضافه را بدون فرو رفتن در آب حمل کند. این ربات با پوشش «پریلین» پوشانده شده تا از برق گرفتگی آن زیر آب جلوگیری کند. این ربات برای بازگشت از آب به خشکی دچار مشکل می‌شود.

نیروی کششی سطح آب دو برابر وزن ربات است که باعث می‌شود ربات را به سمت پایین بکشد و به همین دلیل علاوه بر این که بیرون آمدن آن را از آب دشوار می‌کند، اصطکاک را روی پاهای عقبی ربات افزایش می‌دهد. کوچک شدن اندازه این سوسک‌های رباتیک، فرصت را برای حرکت بیشتر آن مانند راه رفتن روی سطح آب فراهم کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید