گزارش جی پلاس؛

قوزک مصنوعی برای معلولان ساخته شد

محققان نوعی قوزک مصنوعی هوشمند ساخته‌اند که به طور خودکار، زاویه پا را تنظیم و حرکت را برای کاربران راحت‌ می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، به طور معمول، پاهای مصنوعی، مفاصل قوزک غیرفعالی دارند که تنها در واکنش به فشار اعمال شده از طریق صاحب آن حرکت می‌کند. در نتیجه، بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌ها کمی دشوار می‌شود. اما محققان به تازگی قوزک مصنوعی هوشمندی ساخته‌اند که به طور خودکار زاویه پا را برحسب کاری که فرد انجام می‌دهد، تنظیم می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه «وندربیلت»، واقع در «نشویل» نمونه‌ای از یک قوزک مصنوعی را ساخته‌اند که از یک موتور، فعال‌کننده، چند حسگر و ریزتراشه تشکیل شده است. قوزک مصنوعی با استفاده از این تجهیزات، می‌تواند مشخص کند که کاربر چه نوع فعالیتی را انجام می‌دهد و در نتیجه، به تناسب آن کار، زاویه پا را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که چرخش پا همیشه در جهت صحیحی انجام شود.

این بدان معناست که وقتی کاربر به عنوان مثال از پله‌ها بالا می‌رود، قوزک پا به طور خودکار جلوی پای راهنما را بالا می‌آورد؛ بنابراین، فرد موقع گام برداشتن با مشکل مواجه نمی‌شود. این قوزک مصنوعی از حسگرهای تعبیه شده‌ای استفاده می‌کند که نوع حرکت پا را تشخیص می‌دهد و سپس تعیین می‌کند که کاربر با کمک این حسگرها چه کاری قرار است انجام دهد و از این طریق، رفتارها و حرکات آنها را هماهنگ کند.

قوزک مصنوعی جدید هوشمند عمل می‌کند بنابراین، به دلیل سازگاری با این قوزک، کاربر می‌تواند هر مدل کفشی شامل کفش مهمانی، کفش پیاده‌روی یا تخت را به پا کند. کاربر با قوزک هوشمند حتی می‌تواند از سراشیبی بالا و پایین برود، از پله‌ها بالا و پایین برود؛ در نتیجه دستگاه مشخص می‌کند که کاربر چه فعالیتی را انجام می‌دهد. محققان امیدوارند که این فناوری طی دو سال آینده به مرحله تجاری‌سازی برسد.

دیدگاه تان را بنویسید