گزارش جی پلاس؛

وانیل؛ درمانی برای پوکی استخوان بعد از یائسگی

محققان بر این باورند که ترکیبات موجود در عصاره وانیل درمان جایگزین مناسبی برای بهبود پوکی استخوان بعد از دوران یائسگی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، اسید وانیلیک نوعی پلی‌فنول است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مواد مؤثر در سلامت بدن محسوب می‌شود. این ماده که مانند یک عامل آنتی‌باکتریال عمل می‌کند، تولید مواد ضدالتهابی را سرکوب می‌کند؛ اما گروهی از دانشمندان چینی در مطالعات اخیر خود دریافتند که این اسید والینیک همچنین درمان مؤثری در جلوگیری از بروز پوکی استخوان بعد از دوران یائسگی است.

تحقیقات قبلی بیانگر آن بود که اسید وانیلیک فعالیتی مانند هورمون استروژن دارد بنابراین، با ویژگی‌های ضد پوکی‌استخوانی که دارد، مانع از بروز این بیماری در زنانی می‌شود که یائسه شده‌اند. هورمون استروژن نقشی حیاتی در حفظ مواد معدنی استخوان‌ها و فرآیند بازسازی از طریق تنظیم تعادل میان سلول‌های استخوانی ایفا می‌کند.

محققان، ویژگی ضدپوکی استخوان بودن اسید والینیک را روی نمونه موش‌های آزمایشگاهی که تخمدان‌های آنها برداشته شده بود، آزمایش کردند. این موش‌ها علائمی همچون پوکی استخوان ناشی از یائسگی نشان می‌دادند. آنها، موش‌ها را به چند دسته تقسیم کردند به طوری که گروه اول، به مدت 12 هفته حدود 50 میلی‌گرم اسید والینیک مصرف کردند. به گروه دوم هم در همین مدت 100 میلی گرم اسید والینیک تزریق کردند. محققان به گروه سوم چیزی برای استفاده ندادند.

موش‌ها در این شرایط، هر هفته تا پایان آزمایش، اضافه وزن پیدا کردند. با گذشت 12 هفته، محققان نمونه‌های ادرار و خون گرفته شده از موش‌ها، رحم و استخوان ران آنها را مورد آزمایش قرار دادند. آنها برای سنجش تراکم استخوان ناحیه استخوان ران، محتوی مواد معدنی استخوان، تراکم موادمعدنی استخوان و مقاومت بیوشیمیایی استخوان را سنجیدند. در موش‌هایی که تخمدان‌های دوطرفه داشتند، محتوی موادمعدنی استخوانی و تراکم استخوانی کاهش چشمگیری پیدا کرده‌اند.

در مقایسه با آن، موش‌هایی که 50 میلی‌گرم یا 100 میلی‌گرم اسید وانیلیک میزان تراکم استخوانی و محتویات آن را افزایش می‌دهد. در واقع، موش‌هایی که از این ماده استفاده کرده بودند، بالاترین مقدار انرژی، سختی و استرس را داشتند. این بالا رفتن سختی و استقامت استخوانی به دلیل مصرف اسید وانیلیک است که مانند گیرنده‌های استروژن عمل کرده و فرآیند استخوان‌سازی را تحریک می‌کند. مقادیر بالاتر این ماده، بالاترین میزان فعالیت ضدپوکی‌استخوان را موجب می‌شود. بنابراین می‌توان از آن به عنوان درمانی جایگزین برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید