گزارش جی پلاس؛

این پرینتر سه‌بعدی روی پوست بدن کار می کند!

محققان موفق به ساخت نوعی پرینتر سه‌بعدی شده‌اند که به طور مستقیم روی پوست بدن انسان کار می‌کند و از آن می‌توان برای پرینت حسگرهای موقت استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان مینه‌سوتایی نوعی پرینتر سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که قادر است حسگرها و دیگر ابزارهای الکترونیک موقت را روی پوست بدن انسان چاپ کند. استفاده از پوست هر چیز به عنوان سطحی برای پرینت دشوار است زیرا حیوان یا انسان نمی‌تواند کمکی کند اما زمانی هم که باید بی‌حرکت باشد، حرکت می‌کند.

این فناوری کاربردهای زیادی خواهد داشت؛ به عنوان مثال، سربازان می‌توانند از آن برای چاپ حسگرهای موقت روی بدن خود استفاده کنند که به کمک آن می‌توانند نسبت به وجود عوامل شیمیایی جنگی در اطراف خود هشدار دهند یا می‌توانند سلول‌های خورشیدی را پرینت بگیرند که قادر به شارژ مجدد ابزارهای دید در شب، رادیوها یا دیگر تجهیزات الکترونیک مهم باشند.

این پرینتر سه‌بعدی به وسایل الکترونیک محدود نمی‌شود. محققان نشان داده‌اند که این پرینتر می‌تواند از مواد زیستی مانند سلول‌های پوستی برای پرینت استفاده کند. آنها سلول‌های پوستی جدیدی را روی پوست جراحت‌دیده موش پرینت گرفتند. این فناوری علاوه بر کمک به بهبود زخم‌های پوستی، می‌تواند جایگزین عمل‌های جراحی‌ای شود که در آن تکه‌ای پوست سالم را به قسمت آسیب‌دیده پیوند می‌زنند.

پرینتر سه‌بعدی جدید کم‌تر از 400 دلار قیمت دارد، سبک و به راحتی قابل حمل است. محققان قرار است از آن برای تولید پرینت سه‌بعدی چاقوی نظامی سوئیسی نیز استفاده کنند. سربازان می‌توانند این پرینتر را در کوله‌پشتی خود قرار داده و ابزارهای الکترونیک مورد نیاز را بلافاصله روی پوست خود چاپ کنند.

این پرینتر، حرکات محدود بدن را حین پرینت جبران می‌کند. این پرینتر، نشانگرهایی دارد که می‌تواند حرکات دست را ردیابی کند و در نهایت، حرکات دست و خطوطی که توسط پرینتر کشیده می‌شود، تنظیم کند.؛ بنابراین، این پرینتر، شکل مداری خود را هنگام چاپ حفط می‌کند.

بیشتر جوهرهایی که در دستگاه‌های پرینت سه‌بعدی به کار می‌روند آنقدر درجه حرارت بالایی دارند که روی پوست سوختگی ایجاد می‌کند. محققان برای حل این مشکل، جوهر تازه‌ای تولید کرده‌اند که در آن از ورقه‌های نقره استفاده می‌شود. از این فلز جدید می‌توان برای درمان و به عنوان یک رسانا در دمای اتاق استفاده کرد و امکان استفاده از آن را روی پوست بدن انسان می‌دهد. ابزارهای الکترونیک موقتی که به این روش روی دست چاپ می‌شوند، به راحتی جدا شده و با شستن با آب یا تراشیدن آن از بین می‌روند.

دیدگاه تان را بنویسید