گزارش جی پلاس؛

فضانوردان به «کم‌خونی فضایی» مبتلا می‌شوند!

برخی مطالعات حاکی از آن است که فضانوردان در فضا و حالت بی‌وزنی به نوعی «کم‌خونی فضایی» مبتلا می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایش‌های خونی که بعد از بازگشت فضانوردان از فضا از آنها گرفته‌اند، معتقدند که قرار گرفتن آنها در فضا و شرایط بی‌وزنی، تغییراتی را در خون آنها ایجاد می‌کند. این تغییرات به دلیل ماندگاری طولانی مدت فضانوردان در سفرهای فضایی رخ می‌دهد.  

محققان در مطالعات خود روی آزمایش‌های خون فضانوردان به دنبال آن هستند که خون آنها قبل، حین و بعد از سفر به فضا چه میزان تغییر یافته است. دانشمندان دانشگاه‌های آریزونا و هاستون بر این باورند که «کم‌خونی فضایی»، عارضه‌ای است که با سفر به فضا در ارتباط است و این حالت بعد از بازگشت فضانوردان از سفرهای فضایی در خون آنها مشاهده می‌شود.  

به گفته آنها، کم‌خونی فضایی به دلایل مختلفی چون استرس ناشی از فرود و سازگاری مجدد بدن با جو زمین رخ می‌دهد. محققان شاخص‌های مختلفی را از قبیل تعداد سلول‌های قرمز خون، هموگلوبین یا هماتوکریت را در آزمایش خون فضانوردان مورد ارزیابی قرار می‌دهند. آنها معتقدند که خروج از جو زمین و وارد شدن به فضا، تمرکز سلول‌های قرمز خونی را در فضانوردان افزایش می‌دهد.  

اما این در حالی است که در طول سفر فضایی، تمرکز سلول‌های قرمز خون در حالت ثبات قرار دارد. این خبر خوبی برای ناسا و فضانوردان خواهد بود زیرا ناسا در نظر دارد فضانوردان خود را به سفرهایی با مدت زمان طولانی‌تری به فضا اعزام کند. محققان اطمینان داده‌اند که فضانوردان در طول مأموریت‌های فضایی خود آسیب نمی‌بینند. اگر فضانوردان هنگام فرود روی سیاره‌هایی چون ماه یا مریخ سلول‌های قرمز خونی کافی نداشته باشند، دچار خستگی مفرط می‌شوند. 

دیدگاه تان را بنویسید