گزارش جی پلاس؛

ساخت چشم مصنوعی با فناوری متالنز

محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از متالنز و ماهیچه مصنوعی به تازگی موفق به ساخت یک نمونه چشم مصنوعی شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ محققان همواره به دنبال آن هستند که بتوانند محدودیت‌ها و معلولیت‌های بشر را تا حد امکان  برطرف کنند. آنها با تلاش‌های خود موفق به تولید نوعی چشم مصنوعی شده‌اند. این چشم مصنوعی شبیه به حسگرهای دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های گوشی‌های هوشمند امروزی عمل می‌کند و هر سال نیز نسبت به قبل پیشرفت می‌کنند.

البته تصویر نهایی ایجاد شده تنها به حسگرهای تصویری بستگی ندارد. شاخص دیگری که در کیفیت تصویر ایجاد شده مؤثر است، بی‌شک لنزهای دوربین هستند. لنزهای دوربین عمدتا برگرفته از لنزهای طبیعی در چشم انسان‌ها و دیگر گونه‌های جانوری هستند. به تازگی، گروهی از محققان با استفاده از مفهوم لنزهای استاندارد استفاده کرده و روش‌های کاربردی را به کار برده‌اند که به طور مؤثری دنیای تولید نیمه‌رساناها و تولید لنزها را با هم ادغام کرده‌اند.

آنها با این کار، چیزی را موسوم به متالنزهای (لنزهای مبتنی بر متاماده) تطبیقی ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را چشم مصنوعی تخت و قابل کنترل به صورت الکترونیکی توضیح داد. محققان معتقدند که این متالنزهای تطبیقی قادرند به طور همزمان قادرند سه عامل مختلف تاری دید یعنی آستیگماتیسم، فوکوس و تغییر حالت دوربینی یا نزدیک‌بینی چشم را کنترل کنند.

محققان در این تحقیقات از فناوری‌های نوین ماهیچه‌های مصنوعی به همراه فناوری متالنز برای تولید متالنزهای قابل تنظیم استفاده کرده‌اند که می‌تواند فوکوس آن را درست مانند چشم انسان تغییر دهد. دانشمندان با این ابداع، یک گام به ایجاد قابلیت اصلاح دینامیک اختلالاتی چون آستیگماتیسم و تغییر تصویر نزدیک شده‌اند که چشم انسان به طور طبیعی قادر به انجام آن نیست.

متالنزهای تطبیقی ساخت ساده‌ای دارد اما قابلیت‌های آن در زمینه تصویرسازی منحصر به فرد است و می‌تواند کیفیت تصویر دوربین گوشی‌های هوشمند را افزایش می‌دهد. این مسئله، زوم اپتیکال جداسازی‌شده و فوکوس خودکار را برای محدوده وسیعی از کاربردها از جمله دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، شیشه‌های عینک و سخت‌افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده امکان‌پذیر می‌کند.

این فناوری همچنین در میکروسکوپ‌های اپتیک آینده کاربردی خواهد بود که کاملا به طور الکترونیک عمل می‌کند و قادر است بسیاری از اختلالات را به طور همزمان اصلاح کند. حتی پیشرفته‌ترین دوربین‌ها می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. در لنزهای معمولی که زوم اپتیک دارند، معمولا بخش‌های متحرک زیادی درگیر هستند و این تنها در مورد لنز صدق نمی‌کند، بلکه در داخل دوربین هم که تصاویر واقعی شکل می‌گیرند، به همین شکل است و این قسمت از دوربین است که ایده زوم اپتیکال بسیار فشرده شکل می‌گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید