جی پلاس/ کشف تازه محققان؛

نتایج جالب دانشمندان درباره تغذیه میکروب‌ها!

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دانشگاه کالگری نوعی برنامه نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که از طریق آن توانسته‌اند منابع غذایی را که یک میکروب مصرف می‌کند، مشخص کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ بعضی باکتری‌ها از باکتری‌هایی تغذیه می‌کنند که در اطراف بدن خود حمل می‌کنند. محققان به تازگی منبعی را مشخص کرده‌اند که میکروب‌ها انرژی مورد نیاز خود را از آن کسب می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دانشگاه کالگری به تازگی فناوری جدیدی تعیین دقیق غذای میکروب‌ها ابداع کرده‌اند. اطلاعات به دست آمده از طریق این برنامه نرم‌افزاری، نگاه عمیقی را در سوخت‌وساز و فیزیولوژی اجتماعات میکروبی و نقش این حیات میکروبی در محیط‌هایی چون اقیانوس‌های باز یا روده‌های انسان ایجاد می‌کند.

درک اجتماعات میکروبی در شناخت سلامت و بیماری حیوانات و گیاهان حیاتی است. همچنین، تجزیه مواد اورگانیک و چرخه غذایی در خاک‌ها و اقیانوس‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. محققان از یک طیف‌سنج جرمی برای اندازه‌گیری جرمی از مولکول‌های مشتق شده از میکروب‌ها در یک اجتماع استفاده کردند. آنها سپس با استفاده از برنامه نرم‌افزاری ایجاد شده، این میکروب‌ها را به بسترهای آن مرتبط کرد.

اتصال میکروب‌ها و بسترهای آن، اساس نسبت ایزوتوپ پایدار کربنی یا نسبت بین شکل‌های طبیعی ایجاد شده کربن با جرم‌های متفاوت است. هر ماده نسبت خاصی از این دو ایزوتوپ را دارا هستند که این ماده را مانند اثرانگشت یا امضاء شناسایی می‌کند.

طبیعت حاوی کربن 12 به عنوان فراوان‌ترین نوع کربن و کربن 13 است که یک کربن بیشتر از کربن 12 دارد. الگوریتم جدید، نسبت ایزوتوپ کربن بسترها را در میکروب‌ها به نسبت‌های یافت شده در میکروب‌ها ارتباط می‌دهد. اگر منبع غذایی خوب به همراه ایزوتوپی خاص باشد و میکروبی را با همین ایزوتوپ خاص پیدا کرده‌ باشند، محققان قادرند ارتباط بین این دو را برقرار کنند.

از این فناوری مشابه در باستان‌شناسی استفاده می‌شود که محققان به این طریق می‌توانند با تجزیه و تحلیل نسبت‌های ایزوتوپ گرفته شده از تکه‌های مو یا استخوان، نوع غذایی را که فرد مصرف کرده، مشخص می‌کند. محققان موی خود را به عنوان درجه استاندارد برای اصلاح خطاهایی قرار می‌دادند که ممکن است در زمان اندازه‌گیری جرم مولکول‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

محققان این آزمایش را روی 20 نمونه کشت‌داده شده آزمایشگاهی انجام دادند که نشان می‌دهد این نرم‌افزار، اندازه‌گیری‌هایی را در ارتباط با استانداردهای طیف‌سنجی جرمی ارائه می‌دهد.

آنها همچنین، مشخصات فردی را برای گونه‌های مختلف در اجتماعات پیچیده یک نمونه به همراه میکرواورگانیسم‌های مختلف مورد آزمایش قرار دادند. محققان سپس، سوخت‌وساز روابط همزیستی بین یک کرم دریایی و چند باکتری میزبان را نیز آزمایش کردند.  

 

دیدگاه تان را بنویسید