جی پلاس؛

وقتی ربات‌ها هم حق آزادی بیان پیدا می کنند!

محققان بر این باورند که گسترش ربات‌ها در دنیای امروز و حضور گسترده آنها در شبکه‌های اجتماعی، حقی برابر با انسان‌ها را برای آنها قائل شده است به طوری که حتی گاهی حق آزادی بیان را نیز پیدا می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، آیا می‌دانید که حق صحبت کردن با یک ربات را دارید یا نه؟ ربات‌ها چه؟ حق این را دارند که از شما اطلاعات بگیرند؟ شاید این سؤالاتی باشد که در ذهن بسیاری از افراد نقش بسته اما گوگل، ربات انسان‌نمای Duplex را با بهره‌ گرفتن از هوش مصنوعی ابداع کرده است که اوایل ماه جاری از آن رونمایی می‌شود و قادر است تماس‌های تلفنی را از طرف کاربر برقرار کند.

ربات‌ها، به عنوان حساب‌های آنلاین که در ظاهر توسط انسان کنترل می‌شوند اما در واقع، از طریق هوش مصنوعی اداره می‌شوند. در حالی که برخی تصور می‌کنند قانونی این ربات‌ها را وادار می‌کند تا در اینترنت و رسانه‌ها ظاهر شوند، برخی دیگر فکر می‌کنند انجام این کار، نقض حق ربات برای سخنرانی آزاد تلقی می‌شود. آنها معتقدند که ربات‌ها مانند انسان‌ها در آمریکا محق هستند.

سکوت ربات‌ها

رسانه‌های اجتماعی مشترک به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی که بر رسانه‌ها و فناوری‌های مرتبط با کودکان تمرکز دارد، مدعی است که فیسبوک و توییتر در مجموع 100 میلیون حساب مربوط به ربات‌ها را به اشتراک می‌گذارند و این حساب‌ها به طور آنلاین از بین می‌روند.

ربات‌های آنلاینی که افراد تصور می‌کنند انسان هستند، اعتباری دروغین را به پیام‌های مختلف منتقل می‌کنند. در واقع، این ربات‌ها عامل اصلی انتشار اخبار دروغ هستند. محققان، بهترین راه برای توجه به این مشکلات را تقویت قانون شفاف آنلاین 2018 دانستند که طبق این لایحه، ربات باید هویت خود را مشخص کند.

محققان آمریکایی می‌گویند: ما باید بدانیم که آیا با افرادی واقعی گفتگو می‌کنیم یا آنها ما را گمراه می‌کنند. هیچ راهی برای رهایی قطعی از این ربات‌ها وجود ندارد و چنین قصدی هم نداریم اما اینجا غرب وحشی است و ‌کسی از قوانین اطلاعی ندارد. این لایحه، گامی به سمت مسیر درست است.

بنیاد آزادی الکترونیک که به شکل غیرانتفاعی طراحی شده تا به این واسطه از آزادی‌های شهری در عصر دیجیتال محافظت کند، یک منتقد شفاهی نسبت به قانون ربات‌هاست و بزرگ‌ترین حامی آزادی بیان هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

بحث بر سر آن است که بسیاری از ربات‌ها، یک خروجی برای خالقان انسانی آنها به حساب می‌آیند و در برخی موارد، به معنای افشای این واقعیت است که ربات‌ها، توانایی خالق خود را نشان می‌دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید