جی پلاس؛

BMW به دنبال ساخت خودروهای بادشدنی!

مؤسسه MIT و کمپانی BMW با مشارکت یکدیگر موفق به تولید یک ماده پرینت‌ سه‌بعدی، قابل ارتجاع و با قابلیت باد کردن، شده‌اند که از آن می‌توان به منظور تغییر طراحی خودرو در آینده استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ در ایربگ‌ها و برخی صندلی‌های خودروهای فعلی از هوا استفاده می‌شود اما از آنجایی که اشیاء قابل ارتجاع به ماده‌ای نازک و قابل ارتجاع برای کار با آنها نیاز دارند، مهندسان به دنبال خلق ماده‌ای پیچیده نیستند. آزمایشگاه مونتاژ مؤسسه MIT روی فرآیند جدیدی موسوم به «فرآیند پنوماتیک پرینت‌شده مایع» کار می‌کنند که آن را تغییر می‌دهد.

پرینتر، مواد مایع‌ را در محلولی از ژل تحت فشار قرار می‌دهد که شکل آن در نهایت سخت می‌شود. پرینترهای سه‌بعدی معمولا با مواد پلاستیکی سخت کار می‌کنند اما در آزمایشگاه مؤسسه MIT، دانشمندان موفق به تهیه پرینت 100 درصد کش سیلیکونی در شکل‌های پیچیده‌ای به همراه دسته‌هایی از محفظه‌های هوا شده‌اند که باد شدن یا خالی شدن باد آن را می‌توان برنامه‌ریزی کرد. محققان این کار را با هوا انجام می‌دهند.

711-1527448213

این مواد شبیه هوایی است که ما تنفس می‌کنیم و در آن زنده هستیم. در این میان، کمپانی BMW روی کانسپت‌های خودروهای بادشدنی برای یک دهه آینده فعالیت می‌کند. یکی از کانسپت‌ها، خودرویی را به تصویر می‌کشد که بدنه خارجی آن قابل ارتجاع است. کانسپت دیگر، یک داشبورد آنالوگ ساخته شده از سطوح بادشدنی متحرکی را نشان می‌دهد که نسبت به موانع پیش رو هشدار می‌دهد.

این مواد بادشدنی برای ساخت داخل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. صندلی‌ها را با کمک این مواد می‌توان به شکل‌های مختلف باد کرد و حتی نرمی یا سفتی صندلی‌ها را تنظیم کرد و حتی ایربگ‌ها را دوباره طراحی کرد.

دیدگاه تان را بنویسید