جی پلاس/ نتیجه آزمایش های محققان؛

بطری‌های آب، آلاینده های میکروپلاستیکی دارند/ Nestle آلوده ترین شد

متخصصان معتقدند که انسان باید روزانه 2 لیتر آب و مایعات مصرف کند تا هم سلامت بماند و هم آب مورد نیاز بدن خود را تأمین کند. اما محققان به تازگی در آب بطری‌ها مواد آلاینده میکروپلاستیک پیدا کرده‌اند که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ به نقل از "ساینس" : بررسی‌های اخیر محققان روی بطری‌های آب نشان می‌دهد که از 50 بطری مورد مطالعه، 30 بطری، آلوده به مواد آلاینده پلاستیکی بودند. آنها دریافتند که این آلاینده‌ها همچنین در بطری‌های آبی که آب آنها در ظروف شیشه‌ای عرضه می‌شد، وجود داشتند. بعضی پلاستیک‌های یافت شده شامل «ابریشم مصنوعی» و «پلی‌اتیلن» هستند.

محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در مطالعه مشابهی حدود 259 بطری را از معروف‌ترین برندهای دنیا از قبیل Evian، San Pellegrino، San Pellegrino، Nestle  و Aquafina بررسی کردند. آب‌های بررسی شده به طور میانگین در هر لیتر از آنها 325 قطعه میکروپلاستیک ازقبیل پلی‌استایرن، نایلون، PET و پلی‌پروپیلن وجود داشت.

در این تحقیق مشخص شد که برند Nestle، آلوده‌ترین آب‌های داخل بطری را داراست. نمونه‌ای از آب این برند حاوی 10 هزار و 390 ذره آلاینده در هر لیتر بود. کم‌ترین برند آلوده هم San Pellegrino بود که در هر لیتر تنها 74 ذره آلاینده داشت.

ذرات آلاینده‌ای که در آب بطری‌ها، بدون چشم مسلح دیده نمی‌شوند. محققان از رنگی برای اتصال به پلاستیک و نور مادون قرمز برای مرئی شدن ذرات زیر میکروسکوپ استفاده کردند. اما دیده نشدن آنها به معنای بی‌خطر بودن آنها نیست.

برخی ذرات در دیواره روده‌ها رسوب می‌کنند در حالی که سایر ذرات تویز باف روده به دام می‌افتند و از این طریق وارد سیستم لنفاوی بدن می‌شوند. ذرات ریزی که کوچک‌تر از حدود 20 میکرون باشند پیش از این که به دام کبد و کلیه‌ها بیافتند، وارد جریان خون می‌شوند. ذرات 110 میکرونی قادرند وارد سیاهرگ‌ باب کبدی شوند. این سیاهرگ مسئول انتقال خون از روده‌ها، پانکراس و کیسه صفرا به کبد است.

میکروپلاستیک‌ها بر اثر تجزیه زباله‌های پلاستیکی ایجاد شده و در اقیانوس‌ها و محل‌های دفن زباله یافت می‌شوند. محققان تصور می‌کنند که این آلاینده‌های پلاستیکی از منابع آبی و در فرآیند تولید و تهیه بطری‌ها وارد آن می‌شوند.

تجزیه مواد پلاستیکی صدها سال زمانی می‌برد. چیزی قریب به 150 میلیون تن آلاینده مواد پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان وجود دارد. دانشمندان بر این باورند که طی 30 سال آینده، اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی، دارای پلاستیک هستند.

دیدگاه تان را بنویسید