جی پلاس؛

ژل هوشمند پرینت سه‌بعدی که زیر آبی می‌رود!

مهندسان، نوعی ژل هوشمند پرینت سه‌بعدی تولید کرده‌اند که قادر به راه رفتن زیر آب، گرفتن اشیاء و جابه‌جا کردن آنهاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ مهندسان دانشگاه «نیو برنزویک» ژل هوشمند پرینت سه‌بعدی را خلق کرده‌اند که علاوه بر این که زیر آب راه می‌رود، از قابلیت گرفتن اشیاء و جابه‌جایی آنها برخوردار است.

این ژل‌های آبکی منجر به تولید ربات‌های نرمی می‌شوند که حرکات حیوانات دریایی مانند هشت‌پا را تقلید می‌کنند؛ به طوری که می‌توانند زیر آب راه بروند و بدون آسیب رساندن به اشیاء، به آنها ضربه بزنند. با این ژل‌ها همچنین می‌توان قلب، معده و سایر ماهیچه‌های مصنوعی و همچنین دستگاه‌هایی با قابلیت تشخیص بیماری‌ها، شناسایی و تزریق داروها ساخت و جست‌وجوهای دریایی را به کمک آنها انجام داد.

مواد نرمی مانند این ژل هوشمند، قابل انعطاف هستند و اغلب ساخت آن ارزان‌تر از مواد سخت تمام می‌شود و می‌توان آنها را در ابعاد بسیار کوچک تولید کرد. طراحی دستگاه‌های ساخته شده از این مواد نرم ساده است و از طریق آنها می‌توان دستگاه‌های سخت و پیچیده‌تر را به طور مکانیکی کنترل کرد.

این ژل هوشمند پرینت سه‌بعدی قابلیت‌های زیادی در امر مهندسی زیست‌پزشکی دارد به طوری که در بدن انسان مانند بافت عمل می‌کند که حاوی مقادیر زیادی آب بوده و بسیار نرم هستند. همچنین از آن می‌توان در انواع مختلفی از دستگاه‌های زیرآبی به کار برد که مانند هشت‌پا عمل می‌کند.

این قبیل هیدروژل‌های پرینت سه بعدی که 70 درصد بدن آنها را آب تشکیل می‌دهد، در مواردی چون بدن انسان، پوشک بچه و لنزهای تماسی یافت می‌شوند. طی مرحله پرینت سه بعدی، نور روی محلولی حساس به نور تابانده می‌شود که آن را تبدیل به ژل می‌کند. محققان سپس این هیدروژل را داخل محلول آب‌نمکی یا الکترولیت قرار می‌دهند و دو سیم نازک را داخل آن می‌گذارند تا حرکت در آن آغاز شود. این ژل به این ترتیب قادر به راه رفتن، گرفتن اشیاء و حرکت دادن آنها خواهد بود. این ژل متحرک تنها 2.5 سانتی‌متر طول دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید