گزارش جی پلاس/ محققان به تازگی کشف کردند؛

معیار جدیدی برای باهوش بودن بعضی مغزها

همیشه می‌گفتند مغزهای بزرگتر باهوش‌ترند، اما گویا فاکتورهای دیگری هم برای باهوش بودن وجود دارند. محققان به تازگی کشف کرده‌اند که نورون‌های مغز افراد باهوش‌تر در بخش قشر مغز کمتر به هم متصل می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ محققان عصب‌شناسان دانشگاه رور- بوخوم آلمان با کمک یک تکنیک خاص تصویربرداری عصبی روی مغز افراد مطالعه کردند. این روش سیم‌کشی‌های مغزی را در سطح میکرو نمایش می‌دهد.

باهوشی به تعداد دندریت‌هاست

محققان دانشگاه رور- بوخوم با کمک چندین دانشگاه دیگر از جمله نیومکزیکو با استفاده از تصویربرداری روی 259 زن و مرد مطالعه کردند و با روش‌های خاص تصویربرداری از مغز آنها عکسبرداری کردند. در این روش توانستند تعداد دندریت‌های افراد را در قشر مغزی آنها اندازه‌گیری کنند. گفتنی است که قشر مخ همان لایه نازک خاکستری پوشاننده سطح مغز است.

Brainmaps-macaque-hippocampus

قشر مغز یا لایه خاکستری پوشاننده سطح مغز

دندریت‌ها نیز زائده‌های رشته مانندی هستند که به جسم سلولی یاخته‌های عصبی (نورون‌ها) متصل هستند. دندریت‌ها نقش آورنده پیام‌های صادر شده از یاخته حسی مجاور یا یاخته‌های عصبی رده بالاتر به درون یاخته را به عهده دارند. این پیام‌های عصبی، به صورت سیگنال‌های الکتریکی در درازای دندریت‌ها حرکت می‌کنند.

1

ساختار نورون

محققان علاوه بر این از تمام افراد مورد آزمایش خود تست IQ گرفتند و داده‌های مربوط به آن را با اسکن‌های مغزی مقایسه کردند. آنها متوجه شدند که باهوش‌ترها دندریت‌های کمتری در قشر مغز خود دارند.

تحقیقاتی که تحقیقات قبلی را نقض می‌کند

همانطور که گفتیم قبلا تصور می‌شد، کسانی که مغز بزرگ‌تر دارند باهوش‌ترند. بعد از آن هم حدود سه ماه پیش خبری منتشر شد که نشان می‌داد کسانی که باهوش‌ترند مغز متصل‌تری دارند که تحقیقات جدید این مساله را کاملا نقض می‌کند.

دانشمندان حدود سه ماه پیش اعلام کردند که باهوش‌ها مغز متصل‌تر و سیم‌کشی شده‌تری در بخش‌های مختلف دارند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که در افراد باهوش، بخش‌‌های خاصی از مغز جریان اطلاعات را قوی‌تر به بخش‌‌های دیگر می‌رسانند و با بخش‌‌های بیشتری نسبت به افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. دانشمندان به زبان خودشان می‌گویند که مغز این افراد سیم‌کشی بیشتری نسبت به افراد دیگر دارد و در نتیجه اطلاعات در مغز آنها قوی‌تر و در بخش‌‌های بیشتری جریان پیدا می‌کند.

به طور کلی درک مبانی نحوه تفکر انسان نه تنها برای دانشمندان بلکه برای افراد عادی نیز بسیار جذاب است. معمولا توانایی‌‌های شناختی و تفاوت‌‌های ناشی از آن در موفقیت‌‌های تحصیلی و حرفه‌ای نمود پیدا می‌کند و این امر به میزان قابل توجهی تفاوت‌‌های فردی به هوش آنها نسبت داده می‌شود.

این دانشمندان برای انجام مطالعات خود از ۳۰۰ نفر اسکن مغز MRI گرفتند و با کمک سیستم آنالیز شبکه‌ای، به بررسی سیستم عصبی افراد با توجه به بهره هوشی آنها پرداختند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۵، همین گروه تحقیقاتی آزمایش‌‌ها و بررسی‌‌هایی را در زمینه شناسایی مناطق مغزی- از جمله قشر پیشانی – انجام دادند که در آن تغییرات فعالیتی مغزی به هوش افراد مختلف ربط داده شد. با این حال، امکان سنجشی وجود نداشت که دریابند چگونه «مناطق هوشمند» مغز انسان به طور عملی به بخش‌‌های مختلف متصل می‌شوند.

ارهان گنچ، محقق دانشگاه رور- بوخوم می‌گوید: قبلا ثابت شده بود که مغزهای بزرگتر به دلیل اینکه حاوی نورون‌های بیشتر و در نتیجه قدرت محاسبای بالاتری هستند، باهوش‌ترند. اما مطالعات ما نشان می‌دهد که هر چقدر فعالیت‌های عصبی مغز کمتر باشد، فرد باهوش‌تر است!

محققان در نهایت نتیجه‌گیری کردند که مغز باهوش‌تری دارای اتصالات نورونی‌ای است که کارآمدتر باشد.

170784_web

اورهان گنچ، محقق دانشگاه رور- بوخوم آلمان

 

دیدگاه تان را بنویسید