گزارش جی پلاس؛

بازتولید مغز اجداد انسان در آزمایشگاه!

دانشمندان از طرحی رونمایی کرده‌اند که از طریق آن قرار است مغزهای کوچکی از انسان نئاندرتال را به طور مهندسی و از نظر ژنتیکی در شرایط آزمایشگاهی رشد دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دانشمندان از طرحی مغزهای کوچک انسان نئاندرتال در شرایط آزمایشگاهی رونمایی کردند.

گروهی از محققان که پیش از این ژن‌های این نسل از انسان‌ها را به تخم‌های موش و قورباغه تزریق کرده بودند، در حال حاضر با استفاده از این فناوری جدید درمی‌یابند که چگونه انسان‌ها در مقایسه با اجداد باستانی خود از نظر مغزی منحصر به فرد شده اند.

این مغزهای کوچک که در شرایط آزمایشگاهی رشد داده شده‌اند تنها به اندازه یک عدس هستند و قادر به دستیابی به افکار و احساسات نیستند اما محققان با تقلید ساختار اصلی مغز رشدیافته، می‌توانند تفاوت‌های اساسی را در چگونگی عملکرد سلول‌های عصبی آشکار کنند.

پژوهشگران آلمانی با استفاده از ژن‌هایی که ویرایش کرده‌اند تا به شکل مغزهای کوچ درآیند، ارگانوئیدهای مغزی گرفته شده از سلول‌های بنیادی را رشد می‌دهند. آنها با مهندسی ژنتیکی مغز انسان‌های نئاندرتال با مغز انسان‌های امروزی، توانستند نشانه‌های کلیدی از تفاوت بین این دو را نشان دهند.

محققان در این مطالعات، توانایی برنامه‌ریزی، عملکرد اجتماعی و استفاده از زبان را مورد بررسی قرار دادند. نئاندرتال‌ها نزدیک‌ترین اجداد به انسان‌های امروزی هستند. با این مطالعات، می‌توان تفاوت‌های اساسی را در چگونگی عملکرد سلول‌های عصبی یافت که دلیل خاص بودن عملکرد شناختی انسان‌ها را نمایان می‌کند.

این کار بر پایه فناوری ویرایش ژن Crispr استوار است تا مغزهای کوچکی را نسبت به مغز انسان‌ها و نئاندرتال‌ها ایجاد کنند. در حال حاضر، ژن‌های نئاندرتال‌ها در اروپایی‌ها و آسیایی‌ها یافت می‌شوند.

آیا دلیل این که جمعیت انسان‌های امروزی روز به روز در حال افزایش است و به میلیون‌ها و در نهایت میلیاردها نفر رسیده و در جهان گسترش یافته‌اند، پایه زیست شناختی دارد؟ این اولین باری است که محققان به مطالعه مغز نئاندرتال‌ها پرداخته‌اند.

4C1E49BF00000578-5720183-image-a-2_1526080925273

به گزارش جی پلاس؛ مطالعات دانشمندان ژاپنی در ماه گذشته، منجر به بازسازی ساختار مغز این نژاد از انسان‌ها برای نخستین بار بر اساس نمایش جمجمه‌های فسیل‌شده، شده بود و در حالی که محققان دریافته بودند مغز آنها به اندازه مغز انسان‌های امروزی بوده، اما گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که مغز انسان، مخچه بزرگ‌تری دارد.

این ناحیه از مغز مسئول حرکت و هماهنگی است و به گفته محققان، وجود نورون‌های عصبی بیشتر در ناحیه مخچه، باعث بالا رفتن هوش، تمرکز، فرآیند زبان‌آموزی و حافظه می‌شود. این یافته‌ها حکایت از آن دارد که انسان‌ها به دلیل توانایی بیشتر در ایجاد سازگاری، شانس بقای بیشتر داشته‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید