گزارش جی پلاس/ ادعای فوربس؛

خسارت سنگین رنو ، بنز و پژو از ممنوعیت تجاری ایران/ آنها به ورشکستگی نزدیک می شوند!

تحلیلگران معتقدند که خودروسازان فرانسوی و دایملر، خودروساز آلمانی، بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، بیشترین صدمه را خواهند دید و حتی برخی از آنها به ورشکستگی نزدیک خواهند شد!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ فوربس نوشت: گروه PSA که خودروهای برند پژو و سیتروئن و همچنین شرکت رنو را می‌سازد، از زمان توافق‌نامه هسته‌ای ایران در سال 2015، حضور خود را در ایران افزایش داده بودند و مرسدس بنز نیز در ایران با استقبال خوبی مواجه بود.

به گفته تحلیلگران، اگر تحریم تجاری آمریکا به طور مستقیم بر شرکت‌های اروپایی تأثیری نداشته باشد، اما در صورتی که این خودروسازان بخواهند خودرو یا قطعات‌شان را در آمریکا به فروش برسانند، با تاثیر ثانویه‌ای مواجه خواهند شد و اگر آنها سیاست تجاری آمریکا را نقض کنند، محدودیت‌های آمریکا گریبانگیر آنها نیز خواهد شد.

هم‌اکنون شرکت رنو خودروهای خود را در آمریکا نمی‌فروشد و با اینکه با شرکت ژاپنی نیسان همکاری می‌کند اما اغلب از موتور و قطعات فرانسوی در خودرهایش استفاده می کند و همین امر با توجه به محدودیت های جدید این شرکت ها، ممکن است دست و پای رنو را ببندد. پژو نیز در سال 1991 از بازار آمریکا خارج شد، اما اخیرا به نظر می‌رسد دارد همه تلاشش را می‌کند تا مجددا کسب‌وکارش را در آمریکا باز از سر بگیرد. این در حالی است که مرسدس نه تنها در آمریکا خودرو می‌فروشد، بلکه در این کشور کارخانه خودروسازی هم دارد.

بر اساس تحقیقات BMI، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد تحریم تجاری ایران از سوی آمریکا وجود دارد.

کارشناسان BMI می‌گویند: زمانی که برجام امضا شد، این خودروسازان به سودآورترین شرکت‌های جهان تبدیل شدند و درهای سرمایه‌گذاری میلیون دلاری گروه PSA و رنو باز شد. مهم‌ترین اثر خروج آمریکا از برجام، کاهش سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود. شرکت‌هایی که هم‌اکنون در آمریکا فعالیت می‌کنند، به ویژه شرکت‌های اروپایی، بیشتر با تاثیرات ثانویه خروج آمریکا از برجام، یعنی تحریم‌های بعدی آن، مواجه هستند.

تحقیقات BMI به این اشاره دارد که یک دوره آماده‌سازی 120 روزه قبل از اینکه تحریم‌های آمریکا مجددا اعمال شود، وجود دارد و خودروسازان برنامه‌ریزی‌های خود را برای ماه اوت آینده مشخص می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که تاثیر اقتصادی این ماجرا روی شرکت‌های پژو و رنو- که خودروهای آنها تقریبا 40 درصد از بازار سالانه 6/1 میلیون خودروی ایران را تشکیل می‌دهد- نمی‌تواند زیاد باشد.

دیدگاه تان را بنویسید